Itsekin kun olen tuon "snipan" kanssa pelannut useamman vuoden, niin heitänpä oman mielipiteeni tähänkin asiaan:
Tarkka-ampujan paikka ryhmässä riippuu tehtävästä,pelin koosta, maastosta ja pelimuodosta. Yleensä itse liikun ryhmän kärjessä tai ryhmän perällä. Kärjessä tarkkaillaan maastoa ja kerrotaan havainnot muulle ryhmälle ja tarvittaessa ammutaan ne ensimmäiset laukaukset. Ryhmän perällä taas suojellaan VIP:iä ja muutenkin varmistetaan ettei kukaan pääse kiertämään selkään. Ryhmän perältä on myös helpompi lähteä kiertämään vastustajien selkään/sivustaan kun ryhmän kärki saa kontaktin ja pitelee vastustajaa paikoillaan. Tälläisissä tilanteissa monesti vastustaja ei osaa odottaa sivustasta tai selustasta tulevaa kuulaa. Kontaktin syntyessä tarkka-ampujasta ei ole mitään hyötyä jos hän vain istuu ryhmän perällä. Tarkka-ampuja toimii ryhmän "tukitukena" ja "täsmäaseena". Yleensäkin ryhmän kanssa on helpompi pelata kun on sähköjä tukena tiukkaa paikkaa varten. Yleinen harhaluulo on myös se, että snipulla vaan istutaan jossain hevon kuusessa ja vedetään "heedShottei" kilometrin päässä olevaan pelaajaan. Ei näin. Snipun kanssa pelatessa joutuu usein tekemään paljon enemmän töitä "frägien" eteen, kuin tavallisella sähköaseella.
Sitten ihan eri asia on tämä niinsanottu "lonewolf"-meininki, eli mennään röllipukujen kanssa yksin tai taisteluparin kanssa pitkin maita ja mantuja etsien vastustajia. Tämä tyyli on myös se mitä jotkut väittävät ainoaksi ja oikeaksi tavaksi toimia tarkka-ampujana. Minun mielestä tämä asenne on väärä. Toisaalta oikeassa paikassa oikeaan aikaan tämä pelityyli on hyvinkin nautinnollinen. Mikään ei voita sitä tunnetta kun makaat röllipukusi alla loistavassa piilossa tarkkaillen vastustajaa jolla ei ole mitään tietoa olinpaikastasi. Varsinkin tälläisissä tilanteissa saadut "frägit" ovat parhaimpia muistoja mitä mulla on peleissä ikuna tullut. Toisaalta tähän pelityyliin sisältyy paljon haittapuolia. Röllipuku, varsinkin raskas sellainen on erittäin tukala kuumana kesäpäivänä. Röllipuvulla on myös ikävä tapa takertua kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan kentällä. Jos kämppäät vain yhdessä paikassa koko ajan, niin mikä on mahdollisuus, että vastustaja vain sattuu kävelemään aseesi tähtäimeen? Aika pieni, ellet tiedä, että vastustaja on juuri kävelemässä juuri piilopaikkasi ohitse. (Toisaalta itse pyrin valitsemaan piiloni siten, että tiedän vastustajien tulevan tulilinjalleni.) Monet pelaajat eivät myöskään pidä tuosta "kämppimisestä", ei minua ainakaan huvittaisi perus viikonloppupelissä lähteä etsimään jotain yksinäistä snipasankaria, kun voisi jo aloittaa seuraavan pelin.
Tarkka-ampujaa vastaan pelaamisesta:
Tämä onkin jo ihan oma taiteenlajinsa. Tilanteesta riippuen yksinäinen tarkka-ampuja voi olla erittäin helppo tai erittäin vaikea kohde eliminoida. Vinkkinä tähän laitankin, jos havaitsette yksin olevan tarkka-ampujan, homman pitäisi olla teille selvä: lähdette suoraan rynnäkköön tarkka-ampujan asemaa kohden. Tarkka-ampuja on näissä tilanteissa lähes aina alakynnessä ,ellei hänellä löydy hyvää pakoreittiä(minkä pitäisi löytyä aina piiloa valitessa!), sarjatulen omaavaa bakcup-asetta tai helvetisti tuuria.
Vinkkejä tarkka-ampujille: opetelkaa tuntemaan omat ja aseenne rajat, 300% apsista ei ole mitään hyötyä jos et osaa käyttää sitä. Opetelkaa lukemaan maastoa: liikkeen pitää aina olla etukäteen suunniteltua. Opetelkaa ampumaan tarkkoja laukauksia, jopa vakioaseella saa yllättävän tarkkoja laukauksia aikaan. Tarkka-ampuja on ihminen, ei ase!
http://airsoftsniper.darc.net/ Siinä hauska sivusto, joka sisältää hyviä kuvia ja vinkkejä airsfot tarkka-ammuntaan.
Edit:Lisäsin linkin.