Hienoa että tästäkin aiheesta kiinnostuneita löytyy! :)
Sen verran mitä olen eri lähteistä kuullut ja katsellut, tuntuu homma olevan niin, että 05-kokovarustusta ei taida paljon missään vielä olla varusmieskäytössä. Esim. Säkylässä (Porin prikaati eli valmiusprikaati) leikkivät ainakin P-kauden ajan 91-puvuilla ja iänikuisilla M/85-rutsareilla. Ehkä vuoden-parin päästä ollaan jo päästykin sille tasolle, että ainakin valmiusprikaatit saavat suurimmaksi osaksi M/05-varustuksen.
Ongelmahan ei omasta mielestäni ole M/91-puvut, jotka, vaikkeivät parhaita mahdollisia olekaan, ovat silti ihan käyttökelpoisia. Lähinnä huolettaa se, että sodan tullen saattaa olla, että suuri osa alueellisista joukoista (eli vanhemmista reserviläisistä) joutuisi pukemaan päälleen iänikuiset M/62-puvut, ja kantolaitteeksi pahimmassa tapauksessa mitä lähi-citymarketista löytyisi.
Kokonaispuolustuksen kannalta taistelijan henkilökohtainen varustus on kuitenkin aika pikkujuttu ja mikäli jotain itse parantaisin, voisi sen aloittaa vaikkapa helikoptereista. Tällä hetkellä NH-90-kuljetushekoja on tulossa Suomeen 20 kappaletta. Onhan se siis kiva kun on koptereita, mutta onko kukaan miettinyt, miten nämä auttavat puolustusta? Yhden tällaisen kopterin kappalehinta on 14 miljoonaa euroa + henkilöstön koulutus, tarvittavat tarvikkeet yms, jolloin hinta nousee helposti 20 miljoonaan. Eipä siinä, helikoptereita tarvitaan kyllä, mutta kun aiemmin ollaan pärjätty 10 kuljetushekolla (viime vuosikymmenenä vähimmillään kahdella!), niin ei voi kuin ihmetellä tätä päätöstä. 10 lisäkappaletta on liikaa, mikäli kopterien käyttödoktriini pysyy samanlaisena kuin aiemminkin, ja liian vähän, mikäli sitä muutetaan (meinaa sitä, että 10x NH-90 kuljettaa 160 miestä taisteluun. Tällainen miesmäärä puolestaan ei suuremmissa leikeissä ratkaise mitään.)
Koomista on, miten samalla, kun heitetään montasataatuhatta miljoonaa euroa kankkulan kaivoon, valitetaan, miten varuskuntia joudutaan sulkemaan ja miten reserville ei riitä varustusta ja sen määrää pienennetään kokoajan. Yli 140 miljoonan potille olisi ollut puolustushallinnon piirissä varmasti järkevämpääkin käyttöä: itse olen tykännyt mm. ajatuksesta, että Suomi parantaisi tykistön liikkumakykyä. Tykistö aselajina on Puolustusvoimissa jämähtänyt lähestulkoon jonnekin jatkosodan jälkeiseen aikaan: tykistöä on, ehkä eniten koko Euroopassa, mutta se on pääosin staattista eli paikallaanpysyvää. Tällaisen tykistön vikana on, että nykyaikana tykistön vastainen toiminta on kehittynyt huomattavasti. Siitä, kun oman tykistön ensimmäiset paukut osuvat tantereelle, menee korkeintaan kaksi-kolme minuuttia ennen kuin vihollisen vastatuli rytisee omien tykistöasemissa - onneksi olkoon, tulevat tykkimiehet :P
Aikamoista soopaa, toivottavasti joku saa selvää ja innostuu vastaamaankin :)
(se, onko pv:stä edes puolustamaan tätä valtiota, on aivan eri keskustelu josta minulla on paljon mielipiteitä jos joku jaksaa kuunnella :P )
Mielelläänhän täällä kuunnellaan, aina saa antaa palaa mikäli asiaa on ;)