Siis hei oikeesti?
A: Olet -97 ehkä sun ei kuulu tehdä vielä töitä.
B: Sulle ei löydy töitä.
C: Et varmasti saisi niistä mitenkään paljoa palkkaa.
D: Todennäköisesti myöhemminkin ne menisivät pelien päälle.
E: Lain mukaan saat työskennellä huoltajiesi luvalla enintään puolet loma-ajastasi, kouluaikana vain tilapäisesti, et saa tehdä ylitöitä, työajan oltava 8-20välillä lepoaikaa oltava min. 14h. (Tätäkin kysyttiin YH:n YO:ssa ja mulla meni päin persettä, joten tämä suoraan kirjasta)
Mutta koitetaas tarjota ratkaisuja. Naapurit ja kaikki tutut ovat hyviä tulon lähteitä, tarjoudu tekemään pikkutöitä; lumenluontia nurmikon leikkuuta. Vanhemmiltasi voit keräillä pikkurahaa esim. pistämällä hintoja kotitöille, joita et jo ennestään tee. Vanhemmilta pitäisi joka tapauksessa tulla jonkinverran rahaa harrastukseen, tosin he eivät kaikkea maksa, koska eivät ymmärrä lajin esteettisiä asioita.
Jahka täytät 15 voit mennä vaikka mäkkärin kassalle iltaisin. Toistaiseksi parhaiten toimit olemalla ahkera ja kärsivällinen raataja, kasvattaa sua myös ihmisenä.
Itse olen sitä harvinaista sorttia, joka oikeasti tehnyt hommia harrastuksen ohessa jo 15-vuotiaasta. Aloitin tuolloin jääkiekon tuomaroinnin mikä valitettavasti talvisin vei viikonlopuilta aikaa ja menetin monia pelikertoja sen takia. Tosin tienasin paljon rahaa, jolla elin leveästi ja tuhlasin tehokkaasti turhiin softauskamoihin, mutta myös tarpeellisiin. Tuntuu, että kaikki on mennyt ja mitään ei ole tullut tilalle(kyse parista tonnista). Sain kuitenkin harrastuksesta ja elämästä enempi irti kuin ilman tuomarointia.
Suosittelenkin pientä työntekoa kaikille ja olemaan järkevä siinä miten rahaa käyttää. Käyttäkää rahat järkevästi ja harkiten, ei hetken mielijohteesta.