Jäsenmaksut vuonna 2014!
LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V ja täysi LiPo on 4,2V. Kaksikennoinen LiPo myydään sitten 7,4V akkuna (täynnä 8,4V) ja kolmikennoinen 11,1V akkuna (täynnä 12,6V).Useimmat LiPot on speksattu siten, että kennon maksimijännite on 4,25V ja minimijännite luokkaa 2,35...2,5V, josta alaspäin mentäessä alkaa kennoon muodostumaan sisäisiä oikosulkuja ja suorituskyky romahtaa.C arvo joka mainitaan akun tiedoissa huomioi että kuinka paljon akkua saa rasittaa omaan nimellis virtaan (mah) nähden, Jos akkuna on esim 1000mah eli 1A akku ja kun akun C arvoksi on merkitty 10C silloin akkua saa rasittaa jatkuvasti 10x eli 1000mah/1A x 10C = 10A.Lipojen latausvirta määräytyy C arvoon, Lipojen Lataus virta on aina 1C eli jos akku on 1000mah/1A niin akkua saa ladata max 1000mah/1A virralla.Lipoja ei tule koskaan syväpurkaa tai ajaa täysin tyhjiksi eikä säilyttää pitkään tyhjinä kuten Nicd tai Nihm kennoja,Summa summarum. LiPo-akut antavat paremmin virtaa ulos ja ovat fyysisesti pienempiä. Siinä suurimmat erot perinteisiin.Lisäys 1:- Lataa vain lipoille tarkoitetulla laturilla. Li-ion soveltuu myös.- kennoarvo 3,7v- Kennokohtainen jännite ei saa ylittää 4,2v arvoa.- Kenno kuolee, jos jännite tippuu 2,5v arvoon.- Suositeltu arvo: 3,0-3,2v. Mieluiten kuitenkinvaikka 3,0v kohdasta ylemmäs, koska alle 3v voiolla jo heikommille kennoille vaaraksi.- Älä koskaan lataa yli 1C arvolla, eli lipoja eisaa ladata kaksinkertaisilla tehoilla, vain 1x.Esim. 5000mAh lipoa ladataan max. 5A virralla.- Lipoja ei tarvitse purkaa.- Tasalataa kennot säännöllisesti suositus 3-5käyttökerran välein. Mitä useammin sitäparemmassa kunnossa tasauksen osalta kennotpysyvät toisiinsa nähden.- Lipot loppuvat kuin seinään ja niillä ei saaajaa metriäkään, muuten kennojen jännitteetovat kriittisen vaarallisessa tilassa.- Lipot kestävät hyvin huolehdittuna noin 500latauskertaa.- Lipoakuissa ei ole muisti-ilmiöitä, joten niitävoi ladata missä välissä tahansa. Voit ladatalipoa kesken ajon, voit ladata sen vaikka vainpuoliksi täyteen.- Varastointi: pidä akut puolitäytenä. Lipoakkujenpurku on vain 3-5 prosentin luokkaa kuussa, jotenniitä voi varastoida pitkänkin aikaa.- Yliladattuna lipo saattaa pullistua.- Väärällä laturilla tai ohjelmalla ladattuna lipopullistuu kunnes räjähtää.- 7,4v lipoakun turvaraja 5-6v välissä.- 7,4v virtaraja on 8,4v.- Lipoista saadaan parhaat tehot irti 3-4 latauksenjälkeen. Samoin myös pidemmän varastoinnin jälkeenvaatii samanlaisen herätyksen.- Kaikki akut paristoja myöten voivat aiheuttaa tulipalonväärin tai huolimattomasti käytettynä, koskaan ei pidäjättää akkuja latauksen ajaksi vahtimatta, oli akkutyyppimikä tahansa!- Älkääkä edes yrittäkö ladata LiPo akkuja muuta kuin niilletarkoitetuilla latureilla, muutoin on akkupalo 99% varmaa(Sama juttu kun menisi lataamaan NiMh akkuja 1/1 autonlyijyakun laturilla, räjähtää kennot varmasti).- LiPo akun arin paikka on pääty josta johtimet lähtee,sieltä se palo oikosulun johdosta yleisemmin syttyy.- Lipo voi vaurioitua liian suuresta purusta. Esimerkiksihuonoilla "rykimisvälityksillä" auto purkaa akkua oikeenurakalla. Tällöin ei suositella ajamista, koska riskinälipon alijännittyminen.- NiMh kun katkeaa jännitteen mukaan niin siinähän nouseejännite koko latauksen ajan kunnes delta-peak arvo tuleevastaan (juuri tästä syystä pienemmällä virralla saa enemmänmahtumaan), kun taas Lipoa ladattaessa on ihan sama paljollalataa ja akku tulee silti aina yhtä täyteen.- Varastoitaessa suositus: lataa akkuja 6kk välein.- Hävittäminen: lipo puretaan aivan tyhjäksi.- LiPo eli Lithium Polymer, sisältää litiumia sekä polymeeria.- Saa käyttää vain ja ainoastaan BECillä varustetulla nopeudensäätimellä.BEC pudottaa jännitettä vastarille sopivaksi näin esimerkiksi, ei estä siislipon tyhjentymistä. Useissa nopareissa, ainakin harjattomien nopareissaon cut-off toiminto, joka siis katkaisee/pudottaa tehot kun akku onriittävän tyhjä.- Lipon arin paikka ei ole johtojen päädyt sielä suojaamassa on piirilevy, vaankyljet siinä ei ole kuin ohut foliopussi suojaamassa itse litium-polymeerimassaa.lennokkipuolella nähty monessa kaputissa kun folio on saanu pienen osuman jaseuraavassa latauksessa psiiiih pshuuuh ja tulta ja savua. Siis mekaanisiltaiskuilta lipo on heikoimmilllaan kyljistä mutta tietty lipon pääty tarttee suojatateipillä tms. koska sielä on oikosulun mahdollisuus.- Lipojen lataus AINA palamattomalla alustalla esim. savinen kukka ruukku tms.Mielellään ei metallinen joka voi aiheuttaa oikosulkuja.- Lataus AINA ja akussa olevan c arvon mukaan, löytyy suuren C määrän luovuttaviakennoja joita saa ladata vain 0,5C eli tässäkään se 1C ei ole aina se oikea arvo,vaikka suurimpaan osaan akkuja sopii.- 2 kennosen pakan jännite kun on 5V niin ollaan jo aivan riskirajoillase 3v per kenno on hyvä sääntö, jotkut kennot on speksattu 2.54 mutta ne onkennokohtaisia alinpia jänniteitä.