"Hieman" aikaa mietittyäni Milsimiä ja juuri tuota Vompon kysymystä, ajattelin vihdoin vastata.
Ylipäätänsä, tuohon kysymykseen vastaaminen ei ole ollenkaan niin yksinkertaista kuin "noq se o hauskaa". Ei kai kukaan täysijärkinen itseään raahaa viikonlopun ajaksi keskelle korpea hikoilemaan, väsymään ja kettuuntumaan? Vai raahaako?
Kuten sanottu, ihmiset saavat kiksejä erilaisista asioista. Jotkut CS-tyylisestä nopeatempoisesta fraghuntista, toiset hidastempoisemmasta milsimistä. Itse kuulun edelleen tähän toiseen. Olen aikalailla kyllästynyt viikonloppupelien itseään toistavaan, päämäärättömältä tuntuvaan höntsyyn, ja Milsim-pelit tuovat tästä mukavaa vaihtelua.
Olen lähes aina ollut enemmän tiimipelaaja kuin sooloilija kentällä. Viikonloppupeleissä ottaa pattiin se, että vaikka kuinka jakaisit ohjeita ja neuvoja, niin jokin janipetterisooloilija lähtee poikkeamaan suunnitelmasta ja lopulta koko suunnitelma kusee tämän yhden takia. Milsimissä onkin yksi parhaista puolista juuri se, että voit (lähestulkoon) luottaa kaikkien ryhmän jäsenten osaavan asiansa, eikä kukaan lähde omaksi huvikseen sooloilemaan. Tästä päästään taasen toverihenkeen, joista parhaat kokemukset minulla on, yllättävää kyllä, milsimissä. Kaikki puhaltavat yhteen hiileen eikä ketään jätetä yksikseen. Näinkin siis lähestulkoon, mutta 90% pitää paikkansa.
Seuraavaksi, kuten decoil yllä sanoi, se tunnelma. Milsimissä on tiettyä johdonmukaisuutta, joka suurentaa onnistumisen ja tarkoituksellisuuden tunnetta. Esimerkiksi: jos valtaamme kukkulan x, pystymme hillitsemään vihollisen toimintaa välillä y ja z. Tämä taas on osa suurempaa kuviota, mikä ainakin allekirjoittaneelle antaa jonkin verran "siellä olemisen" fiilistä, ja siksihän milsim onkin milsim. Tunnelma koostuu pienistä asioista: simppeli kiertovartio pimeässä, hikisenä ja p*skaisena, antaa silti sen tunteen: "tätä minä haluan, tästä minä nautin".
Heitetään soppaan nyt vielä tällainen pieni hoksaus, että Milsimkin on tavallaan tehopelausta; siinä pyritään maksimaalisiin tuloksiin ja tehokkuuteen, aivan kuten "perinteisessä" tehopelauksessa, hieman eri tavalla tosin.