Kirjoittaja Aihe: VSR-10 101  (Luettu 2935 kertaa)

Poissa Pexi69

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 311
VSR-10 101
« : 08.09.11 - klo:08:54 »
Tässä ketjussa tullaan käsittelemään vain ja ainostaan VSR-10 kivääreitä ja sen klooneja. Modit tulevat olemaan tehtävissä normaaleilla joka kodin työkaluilla eikä juurikaan erityisiä taitoja tarvita. Tulen keskittymään helposti toteutettaviin sekä hyödyllisiksi havaittuihin sisäisiin sekä ulkoisiin muutoksiin. En ota kunniaa kyseisistä muutoksista/virityksistä, suurin osa on poimittu netistä ja testattu omissa projekteissa. Tavaraa tulee hissukseen kunhan allekirjoittaneella aika riittää.

Mikäli rikot aseesi, työkalusi, sinulle aiheutuu henkisiä tai fyysisiä vaurioita olet itse niistä vastuussa.

KIVÄÄRIN VIRITTÄMISEN PERIAATTEET

HOP-UP


Hop-up on ehkä tärkein osa kivääriä virittäessä. On nähty satoja aseita jotka on pilattu huonolla hopilla sekä suunnittelun puutteella. Hyvällä hopilla mahdollistetaan kuulan tasainen lentorata laukauksesta toiseen sekä lähtönopeuden heittelyä saadaan pienennettyä. Hopin rakentaminen kannattaakin aloittaa
miettimällä käytettävän kuulan paino.

TIIVIYS JA LÄHTÖNOPEUS

Hyvällä ja tiiviillä kokoonpanolla saadaan erittäin pieni lähtönopeuden heittely. Mikäli ase vuotaa yhdestäkin kohtaa tuloksena on epätarkkuus. Mikäli lähtönopeus heittää laukausten välillä viisikin metriä sekunnissa, ei hoppi pysty toimimaan samalla tavalla laukauksesta toiseen.
Kuulan lähtönopeus tulisi pysytellä n.120 m/s. Tuon maagisen arvon ylityttyä kuulan lentorata tahtoo muuttua epävakaaksi jolloin tulisi siirtyä painavempaan kuulaan. Vuosien kokemuksella on havaittu ettei reilusti yli kolmen joulen kivääri ole tarkkuudeltaan lähelläkään asetta jossa lähtönopeus on järkevissä rajoissa. Esimerkkinä 3.5j ampuva kivääri jonka tehokas kantama on noin 70 metriä. Tehot laskettiin 2.8 jouleen, kantama nousi lähes kymmenen metriä ja tarkkuus parani lähes 40% äärikantamalla. Hoppi oli suunniteltu 0.40 kuulalle.


SYLINTERINPÄÄ

Muotoilu

Vakio sylinterinpää on kuraa ja yksinkertaisesti huonosti virtaava. Miksi siis sitä ei voisi muotoilla uudelleen? Muotoilu on helppo ja nopea toteuttaa, sekä sillä saavutetaan hienoinen lähtönopeuden nousu ja tasoittuminen.
Työkaluiksi tarvitaan porakone, taltta, puukko tms. jolla muotoilun karkea vaihe suoritetaan. Hienompaan viimeistelyyn vesihiomapaperia karheuksissa 600, 800, 1200.



Kiinnitä sylinterinpää porakoneen istukkaan suuttimesta.



Aloita sylinterinpään muotoilu sisältä ulos. Tarkoituksena on saavuttaa sulava muoto jotta ilma virtaa tasaisesti suuttimeen. Mallia voi ottaa vaikka Pdi:n tekeleistä.



Kun muotoilu on valmis, hiotaan epätasaisuudet poistetaan vesihiomapaperilla ja viimeistellään sylinterinpää teräsvillalla tai erittäin hienolla hiomapaperilla kiiltäväksi. Halutessaan voi lisäksi liimata o-renkaan vaimentamaan ääntä.
Huomio jos aiot käyttää vettä kiillotuksessa että kädessäsi on sähkötyökalu ja nehän ei vedestä tykkää.


Alkuperäinen


Muotoiltu


« Viimeksi muokattu: 10.09.11 - klo:19:02 kirjoittanut Pexi69 »
Lumberjack commandos. And you thought Ninja Pirates were tough

Poissa Pexi69

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: VSR-10 101
« Vastaus #1 : 10.09.11 - klo:19:03 »
Päivitelty
Lumberjack commandos. And you thought Ninja Pirates were tough