Kirjoittaja Aihe: Li-po akut  (Luettu 9096 kertaa)

Poissa Carnage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1789
  • Lumberjack commandos
Li-po akut
« : 13.03.11 - klo:10:25 »
Näitä kun alkaa jo olemaan jengillä enempi niin pistetään sama tekstinpätkä kuin KSairsoft laudalla.

Lainaus
LiPo-kennon nimellisjännite on 3,7V ja täysi LiPo on 4,2V. Kaksikennoinen LiPo myydään sitten 7,4V akkuna (täynnä 8,4V) ja kolmikennoinen 11,1V akkuna (täynnä 12,6V).
Useimmat LiPot on speksattu siten, että kennon maksimijännite on 4,25V ja minimijännite luokkaa 2,35...2,5V, josta alaspäin mentäessä alkaa kennoon muodostumaan sisäisiä oikosulkuja ja suorituskyky romahtaa.

C arvo joka mainitaan akun tiedoissa huomioi että kuinka paljon akkua saa rasittaa omaan nimellis virtaan (mah) nähden, Jos akkuna on esim 1000mah eli 1A akku ja kun akun C arvoksi on merkitty 10C silloin akkua saa rasittaa jatkuvasti 10x eli 1000mah/1A x 10C = 10A.

Lipojen latausvirta määräytyy C arvoon, Lipojen Lataus virta on aina 1C eli jos akku on 1000mah/1A niin akkua saa ladata max 1000mah/1A virralla.

Lipoja ei tule koskaan syväpurkaa tai ajaa täysin tyhjiksi eikä säilyttää pitkään tyhjinä kuten Nicd tai Nihm kennoja,

Summa summarum. LiPo-akut antavat paremmin virtaa ulos ja ovat fyysisesti pienempiä. Siinä suurimmat erot perinteisiin.

Lisäys 1:


- Lataa vain lipoille tarkoitetulla laturilla. Li-ion soveltuu myös.

- kennoarvo 3,7v

- Kennokohtainen jännite ei saa ylittää 4,2v arvoa.

- Kenno kuolee, jos jännite tippuu 2,5v arvoon.

- Suositeltu arvo: 3,0-3,2v. Mieluiten kuitenkin
vaikka 3,0v kohdasta ylemmäs, koska alle 3v voi
olla jo heikommille kennoille vaaraksi.

- Älä koskaan lataa yli 1C arvolla, eli lipoja ei
saa ladata kaksinkertaisilla tehoilla, vain 1x.
Esim. 5000mAh lipoa ladataan max. 5A virralla.

- Lipoja ei tarvitse purkaa.

- Tasalataa kennot säännöllisesti suositus 3-5
käyttökerran välein. Mitä useammin sitä
paremmassa kunnossa tasauksen osalta kennot
pysyvät toisiinsa nähden.

- Lipot loppuvat kuin seinään ja niillä ei saa
ajaa metriäkään, muuten kennojen jännitteet
ovat kriittisen vaarallisessa tilassa.

- Lipot kestävät hyvin huolehdittuna noin 500
latauskertaa.

- Lipoakuissa ei ole muisti-ilmiöitä, joten niitä
voi ladata missä välissä tahansa. Voit ladata
lipoa kesken ajon, voit ladata sen vaikka vain
puoliksi täyteen.

- Varastointi: pidä akut puolitäytenä. Lipoakkujen
purku on vain 3-5 prosentin luokkaa kuussa, joten
niitä voi varastoida pitkänkin aikaa.

- Yliladattuna lipo saattaa pullistua.

- Väärällä laturilla tai ohjelmalla ladattuna lipo
pullistuu kunnes räjähtää.

- 7,4v lipoakun turvaraja 5-6v välissä.

- 7,4v virtaraja on 8,4v.

- Lipoista saadaan parhaat tehot irti 3-4 latauksen
jälkeen. Samoin myös pidemmän varastoinnin jälkeen
vaatii samanlaisen herätyksen.

- Kaikki akut paristoja myöten voivat aiheuttaa tulipalon
väärin tai huolimattomasti käytettynä, koskaan ei pidä
jättää akkuja latauksen ajaksi vahtimatta, oli akkutyyppi
mikä tahansa!

- Älkääkä edes yrittäkö ladata LiPo akkuja muuta kuin niille
tarkoitetuilla latureilla, muutoin on akkupalo 99% varmaa
(Sama juttu kun menisi lataamaan NiMh akkuja 1/1 auton
lyijyakun laturilla, räjähtää kennot varmasti).

- LiPo akun arin paikka on pääty josta johtimet lähtee,
sieltä se palo oikosulun johdosta yleisemmin syttyy.

- Lipo voi vaurioitua liian suuresta purusta. Esimerkiksi
huonoilla "rykimisvälityksillä" auto purkaa akkua oikeen
urakalla. Tällöin ei suositella ajamista, koska riskinä
lipon alijännittyminen.

- NiMh kun katkeaa jännitteen mukaan niin siinähän nousee
jännite koko latauksen ajan kunnes delta-peak arvo tulee
vastaan (juuri tästä syystä pienemmällä virralla saa enemmän
mahtumaan), kun taas Lipoa ladattaessa on ihan sama paljolla
lataa ja akku tulee silti aina yhtä täyteen.

- Varastoitaessa suositus: lataa akkuja 6kk välein.

- Hävittäminen: lipo puretaan aivan tyhjäksi.

- LiPo eli Lithium Polymer, sisältää litiumia sekä polymeeria.

- Saa käyttää vain ja ainoastaan BECillä varustetulla nopeudensäätimellä.
BEC pudottaa jännitettä vastarille sopivaksi näin esimerkiksi, ei estä siis
lipon tyhjentymistä. Useissa nopareissa, ainakin harjattomien nopareissa
on cut-off toiminto, joka siis katkaisee/pudottaa tehot kun akku on
riittävän tyhjä.

- Lipon arin paikka ei ole johtojen päädyt sielä suojaamassa on piirilevy, vaan
kyljet siinä ei ole kuin ohut foliopussi suojaamassa itse litium-polymeerimassaa.
lennokkipuolella nähty monessa kaputissa kun folio on saanu pienen osuman ja
seuraavassa latauksessa psiiiih pshuuuh ja tulta ja savua. Siis mekaanisilta
iskuilta lipo on heikoimmilllaan kyljistä mutta tietty lipon pääty tarttee suojata
teipillä tms. koska sielä on oikosulun mahdollisuus.

- Lipojen lataus AINA palamattomalla alustalla esim. savinen kukka ruukku tms.
Mielellään ei metallinen joka voi aiheuttaa oikosulkuja.

- Lataus AINA ja akussa olevan c arvon mukaan, löytyy suuren C määrän luovuttavia
kennoja joita saa ladata vain 0,5C eli tässäkään se 1C ei ole aina se oikea arvo,
vaikka suurimpaan osaan akkuja sopii.

- 2 kennosen pakan jännite kun on 5V niin ollaan jo aivan riskirajoilla
se 3v per kenno on hyvä sääntö, jotkut kennot on speksattu 2.54 mutta ne on
kennokohtaisia alinpia jänniteitä.



Poissa Rokka-Antero

  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 735
  • Lumberjack Commandos
Vs: Li-po akut
« Vastaus #1 : 08.04.11 - klo:20:49 »
Onko kenelläkään LiPojen käyttäjillä esiintynyt ongelmia? Siis lähinnä akuissa..
"Mis sie tarvitset oikei hyvvää miestä? Täs siul on sellane.."

Poissa Pexi69

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: Li-po akut
« Vastaus #2 : 09.04.11 - klo:19:38 »
Käytössä on olllut ainoina akkuina jo useamman vuoden.
Ongelmia ei ole ollut edes -20 pakkasilla.
Kaikilta ominaisuuksiltaan hakannut perinteiset akut.
Lumberjack commandos. And you thought Ninja Pirates were tough

Softa-poju 93

  • Vieras
Vs: Li-po akut
« Vastaus #3 : 09.04.11 - klo:20:03 »
Mäkin pari vuotta siirryin LiPoihin. Ei oo ongelmia ilmenny. Toiminnaltaan huomattavasti parempia ku tavalliset akut; eivät hyydy talvisin, kestää selvästi pidempään. Kooltansa myös pienempiä. Pelkkää plussaa.