Kirjoittaja Aihe: Mitä haluaisit yhdistyksen järjestävän kesällä/syksyllä 2008?  (Luettu 56733 kertaa)

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Miqzu, toi sun idea kuulostaa hyvältä, mutta osapuolille ei kannata rakentaa omia sissi osastojaan, vaan pelkkiä perusmosureita, näin osapuolelle ei tule mitään erikoisyksiköitä, joita tunkea vaikeisiin tilanteisiin, vaan löytyy suurinpiirtein samantasoista reserviä heittää vaikeisiin paikkoihin. Tämä ei syö tunnelmaa perustyyppien osalta kun ei ole SF osastoa ratkomassa ongelmia joihin muut eivät pysty. Samalla osapuolet saavat mukavaa, base idlausta, tehtäviä, partiontia, sekä vihollisen häirintää. Peliin voisi ängetä myös organisaattoreiden varaan laskettavia pelillisiä "yllätyksiä", jotka sitten ovat yllätyksiä, joten ei niistä teidän korville mitään. Toinen ongelma mitä huomaan on se ettei alueen nykyisessä offgame päässä ole oikean tukikohtapaikkoja. Tietenkin base voidaan suorittaa erittäin extremenä tuossa tarpeet, rakentakaa itse. Tai pistää osapuolille muutenkin puoliksi rakennetut baset, koska pelialueelle me voidaan rakentaa mtn ei pysyvääkään vasta lauantaina, siis vain pari tuntia ennen pelejä, joten tuskin kauheesti mitään saadaan aikaiseksi.

Tuollaisia pelejä on aivan liikaa minä ainakin haluan jotain erillaista.
Sittenhän voisitkin hienosti ehdottaa meille toimivan peli-idean joka poikkeaa noista muista?
Oikeastaan suomessa ei juuri muun laisia pelejä ole, mutta fakta on ettei suomessa juuri muunlaista saa toimimaan. Jenkeissä ja briteissähän on vaikka minkälaista, mutta vähänkin kun moista yrittää tuoda suomeen tulee valitusta "Ei mitään tuollaista jaksa", "vähänkö toi on tylsää" tai sopivaa paikkaa ei löydy tai koko homma romahtaa kasaan kuin laho korttitalo.
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Valther, sun ei pidä ottaa seuraavaa liian vakavasti, mutta:
Moiset sopivat normaaleihin viikonloppupeleihin, suurimmat osat vielä frägin täytteisiin peleihin. Ei noista saa aikaiseksi pidempikestoista peliä.
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Aluevalvoja
  • ***
  • Viestejä: 410
  • <3
No ole tässä koko päivän ehdotellut aika montaa peliä jos ei kelpaa niin mulla on ideat vähis.Yritän yön yli vielä pari pelii kehitellä.(Mielestäni paras ehdotukseni on se YK peli jos edes pistätte sen korvan taakse?)Ja tohon peliin mitä pelejä meinaat frägin täyteisiksi?

Poissa Ranssi

  • Rahastonhoitaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1299
Kuulkaas lapsukaiset topicin nimi on: Mitä haluaisit yhdistyksen järjestävän kesällä/syksyllä 2008?, joten kaikki 4 miqzun viestin(19.35 postattu) edellä olevat viestit ovat turhia, koska topicin nimi on: Mitä haluaisit yhdistyksen järjestävän kesällä/syksyllä 2008? Meillä jäsenien pitää vain ilmaista millaisia pelejä haluaisimme, ei sitä pidämmekö toisten ehdotuksista. Lopulliset päätökset kuitenkin tekee JA ry:n hallitus.

Olen tästä ensi kesän/syksyn skenaariosta puhunut decoilin kanssa yli tunnin verta koulussa ja olen todella paljon saanut ideoita ja myös tullut paljon järkevämääksi siitä mitä on mahdoton/ylivaikeaa toteuttaa ja mitä on mahdollista toteuttaa, JÄRKEVÄSTI. Tuo YK sissi ja nuo kaikki 3 osapuolen jutut vain ovat liian kunnianhimoisia ideoita. JA ry on tässä järjestämässä vasta ensimmäistä skenaariotaan, joten olisi hyvä tehdä se varman päälle hyväksi ja toimivaksi. Toimivuus on kuitenkin se tärkein asia jota on ajateltava kun skenaariota järjestetään.

Siksi suosittelen, että järjestämme perus 2 osapuolen yön yli kestävän pelin. Tämäkin on todella kunnian himoinen idea mutta on kuitenkin suht. helposti järjestettävissä. Tietenkin pitää muistaa, että muonitus ja uni(alue, osa teltoista) on järjestettävä, mielellään yhdistyksen puolesta. Kummallakin osa puolella olisi oltava hyvä ja toimiva komentoketju.

100 hengen peleissä 50 hengen osapuolilla kannattaisi olla korkeintaan 2 joukkuetta, joissa kummassakin korkeintaan 3 ryhmää. Peleissä sitten komentajien pitäisi sitten määrätä kaikki vartiot, taistelu-, tiedustelu-, yöpartiot jne. tasapuolisesti. Ketään ei saisi lähteä kentälle omine nokkineen. Näitä partioita jne. pitäisi sitten järjestää tiheään tahtiin, jotta kaikilla olisi kokoajan tekemistä.

Tarina voisi mennä suurinpiirtein näin:
Naton kansainvälinen seka komppania on koptereilla lentämässä jonnekkin juuri valtaamansa Yhmystanian valtion tukikohtaansa, kiivaiden taisteluiden jäljiltä miehiä on kuitenkin jäljellä vain 60 kappaletta. Matkalla tiheän metsän uumenista taivaalle lentää, sissien ampuma, IT-ohjus joka tipauttaa yhden kopterin ja 10miestä saa surmansa koneen tippuessa maahan. Kapteeni Örjelssön päättää, että miehet jäävät  taltuttamaan sissejä.

Muistakaa, että osapuolien nimiä jne. pystyy vielä säätämään, jos haluaa siitö oikeasti autenttisen. Muistakaa nyt sitten, että skenaarion pitää olla toimiva. Itse ehdotin aiemmin perjantai-sunnuntai peliä se on kuitenkin liian kunnian himoista touhua. Pitäkää aihe puhtaana, eli ei viestejä joissa ei ole perusteluja, parannusehdotuksia tai ehdotuksia.

Keksin tässä muutaman minuutin sisällä varmasti vielä lisää, jotka tähän sitten lisään. Kirjoitus virheitäkin mahdollisesti löytyy.

Toivottavasti ymmärsitte kaiken.

EDIT: Decoilin kanssa jutellessamme tulin järkiini myös ikärajasta ja varusterajoista. Ikä raja kannattaa olla RJ:lle ja JJ:lle 15 ja muille esim 12. Koska hyvät RJ:t ja JJ.t saavat kyllä nämä pienet kuriin. Varusterajoista Decoil oli myös minua fiksumpi, eihän suurimmalla osalla peleissämme käyvillä kuitenkaan ole niin tarkalleen autenttista varustusta, joten pelkkä maastopuku ja maski saisi riittää.

Tätä kaikkea en ole todellakaan sitten itse osan älynnyt. Suuri osa on saalista minun ja Decoilin koulussa pitämistämme keskusteluista. Kuten aiemmin totesin tämän slurps slurps jutun: Decoililla vain on luultavasti eniten kokemusta tälläisistä asioista.(eli jos annatte tästä viestistä jollekkin respectiä niin antakaa decoilille)

Lisäksi ei osapuolien kesken kannata mitään erinäisiä tehtäviä jakaa vain tietylle osastolle vain tasapuolisuuden nimissä jokaiselle.

Eikä sitä milsimiä oikeen niihin peleihin kannata laittaa noita perus partiointia enempää, koska muuten meillä on kohta kuvainnollisesti sanottuna: Spagetti bolognesset pitkin ruumista.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:20:23 kirjoittanut Ranssi »

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
(Mielestäni paras ehdotukseni on se YK peli jos edes pistätte sen korvan taakse?)
Laitetaan joo korvan taakse, YK peleissä on vaan se ongelma, jota aikasemminkin on toitotettu. YK joukoilla ei ole samaa auktoriteettiä muovikuula skenaariossa kuin tosielämässä. Eikä sellaista voi keinotekoisesti luodakkaan. Mutta älä ymmärrä väärin, itseäkin YK skenaario kiinnostaisi, asia vaatii vaan paljon miettimistä lisää, ehkä ensi vuonna tai sitä seuraavana... kattellaan.

Lainaus
Ja tohon peliin mitä pelejä meinaat frägin täyteisiksi?
Jos toinen osapuoli hyökkää mahtavammalla voimalla, niin kyllä se IMO aika frägihunttia on.
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Aluevalvoja
  • ***
  • Viestejä: 410
  • <3
Joo pakko myöntää että sen vikan heitin hatusta ,mutta toi ranssin ehdotus on varmaan tähän astisista helpoin ja parhain(ekaksi skenuksi) kannatan sitä.

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Ranssi voisi selittää nyt ystävällisesti, miten sissi-porukan menosta vetäminen, tekisi asiasta yhtään helpomman järjestäjille?
Päinvastoin, itse mitä jotain alustavaa tehtävä kartoitusta tehnyt, niin mokomat on huomattavasti helpompia toteuttaa siten että asia ole "A joukkue tulee paikasta X ja hyökkää paikkaan Yja vihollinen huomaakin A-joukkueen paikassa Z ja nämä kaksi ottavatkin tulikontaktia sitten paikassa Z."

Vaan miettikääpä asiaa näin "A-joukkue tulee paikasta X ja suorittaa tiedustelu retkeä paikkaan E ja huomaa samalla vihollisen taisteluosaston paikassa Y ja saa käskyn tuhota sen. Kesken hyökkäyksen vihollisen vahvistuksia saapuukin paikalle ja taistelu pitkittyy ja joukkue A päättää vetäytyä. vetäytyminen onnistuu ja joukkue lähtee raahaamaan haavoittuneita JSP:lle, kun samassa sissiosasto hyökkääkin JSP:lle tuhoten A-joukkueen mahdollisuuden siirtää loukkaantuneet JSP:lle. Samalla vihollisen toinen joukkue hyökkääkin A-joukkueen osapuolen baseen ja ottaa sen hallintaansa, saa sieltä sissien vangitun johtajan sekä osapuolen komentajan vangikseen. Sissit päättävät pelastaa johtajansa ja A-joukkueen JJ on pahassa asemassa, mitä tehdä tieto base hyökkäyksestä on, mutta tietoa siitä mitä tehdä ei ole, koska kaikki ylempiarvoiset ovat vankeina tai respalla."

Toivottavasti tajusitte pointtini.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:20:31 kirjoittanut stirling »
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Olen samaa mieltä tässä stirlingin kanssa, varsinkin kun sissi-/SF-osapuolelle olisi varmaankin ainakin K15-ikäraja ja se ei kuormittaisi HQ:ta paljoa sen enempää kuin kahdella osapuolellakaan.
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa Migog

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ***
  • Viestejä: 1228
  • Callsign Gayfrog
Nyt kun osa porukasta haluaa mättöä ja osa Milsimiä, niin eikö peliin voisi yhdistää molemmat? Tyyliin pelialkaisia rauhallisella lookalike MILSIM osuudella, tiedustelua, partiointia yms. yms. ja pelin tempo nopeutuisi koko ajan, paitsi että yöllä rauhoittuisi. Sitten viimeisillä tunneilla olisi menossa muovikula-itärintama-teurastus mättö jossa armoa ei tunneta...? Siis kyllä tuossa lopussakin voisi olla haavoittuneiden vaikerrusta ja minttua ilmassa niin että huhhuh. Tyylin muovikuula Verdun.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.

Poissa Ranssi

  • Rahastonhoitaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1299
Kun puhuin, että toisella osapuolen nimi on sissit niin en tarkoittanut, että he eroaisivat huomattavasti toisesta osapuolesta saati, että heillä olisi erilaiset ikärajat. Miqzu puhuikin 3 osapuolesta.

Ja tuo mitä stirling kirjoitti niin jos oikein ymmärsin niin sehän on vain taktikointi kysymys, miten nämä partio jne. jutut hoidetaan. Pointtina tuolloin oli se, ettei pelaajat tee radikaaleja päätöksiä itsekseen. Hei voitaisiinko lopettaa tuo MILSIM sanan käyttö kun meidän viestimme raiskaa jokseenkin sen sanan merkityksen. Voisimme puhua simppelisti vain partioinnista, koska sen lähemmäksi MILSIMiä tuskin pääsemme skenaariossa. Ja miten se sissi 3osapuoli sitten estäisi täysin tälläisen taktiikka pohjaisen vihollisen tuhoamisen? Onhan se aina täysin mahdollista, että se joukkue B valtaa kaikki joukkueen A paikat taktikoinnilla, joukkueesta C huolimatta.

EDIT: Onhan se helpompaa organisaattoreiden valvoa 2 joukkuetta kuin 3 joukkuetta. Ja kun vielä ajatellaan näiden komentoketjuja niin alkaa luotettavat kykenevät miehet loppumaan.

EDIT2: Ei minusta ainakaan tuo 3 osapuolen rooli ole kuulostanut kovin yksinkertaiselta, ainakaan YK jutun tiimoilta. Jos tarkemmin ajattelen niin, tosin olisihan se helppo jos voima suhteet olisivat 45-45-10(sabotoiva 1miehen johtama sissipartio). Mikäli sissipartiosta tehdään yhtään tuon voimakkaampaa nämä isommat osapuolet eivät enää olisi niin voimakkaita.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:20:52 kirjoittanut Ranssi »

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Sehän tässä oikeastaan ideana onkin, ja koska tuollaista SF-tyylistä toimintaa haluavia on paljon vähemmän, voisivat he hakeutua tuolle sissi-/SF-osapuolelle ja sitten perushöntsyäjät, joita on paljon enemmän, voivat mennä näille pääosapuolille.

EDIT: Ranssin ehdotuksesta lopetettu Milsim-sanan käyttö, ottakaa oppia.

EDIT#2: Ideana tuossa kolmannessa osapuolessa on siis se, että se ei tuo paljoa lisävaivaa organisaattoreille, koska puikoissa on osaavampaa porukkaa, mutta tuo silti oman säväyksensä peliin.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:20:48 kirjoittanut Miqzu »
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Hei come on. MilSim, kukaan suomessa moista nähnytkään. No offence, mutta näin se on. MilSim asia saa ihan eri käsityksen kun menet britteihin tai HC jenkkeihin.

Ja toiseksi mitä se MilSim on? Sotilas simulaatio, sitähän tämä airsoft kokonaan on. MilSim termin toi hienosti esiin milsim ry, mutta termiä käytetään väärin. Jenkeissä airsoft on aina MILSIM, se mitä suomessa on MILSIM on jenkeissä realismin hakuista pelaamista.

Ranssi, onnistuit juuri missaamaan pointti 111%:sesti.

Ja asiaan:
EDIT: Onhan se helpompaa organisaattoreiden valvoa 2 joukkuetta kuin 3 joukkuetta. Ja kun vielä ajatellaan näiden komentoketjuja niin alkaa luotettavat kykenevät miehet loppumaan.
Jokaisen osaston johtoon saadaan pätevää porukkaa siinä ei tule ongelmaa. Ja mitä organisointiin tulee, niin eivät organisaattorit ole asiassa edes kovin paljoa mukana. Pelihän rakentuu pääasiassa osapuolien komentajien harteille, organisaattorit vastaavat vain sääntöjen noudattamisesta, turvallisuudesta ja juonellisista asiosta, joista informoivat sitten osapuolien komentajia, jotka taas vievät asiaa eteenpäin. 2 tai 3 osapuolta, joilla on hyvä johto, ei mtn eroa. PISTE!

Lainaus
EDIT2: Ei minusta ainakaan tuo 3 osapuolen rooli ole kuulostanut kovin yksinkertaiselta, ainakaan YK jutun tiimoilta. Jos tarkemmin ajattelen niin, tosin olisihan se helppo jos voima suhteet olisivat 45-45-10(sabotoiva 1miehen johtama sissipartio). Mikäli sissipartiosta tehdään yhtään tuon voimakkaampaa nämä isommat osapuolet eivät enää olisi niin voimakkaita.
Älä sekoita YK asiaa tähän, se on aivan eri juttu. Aivan sissiosasto ei saa olla iso, sissi osaston pitää muutenkin olla altavastaajana ja välttää turhia taistelukontakteja, haastavaa, hankalaa jne. mutta, tiedättekö? ELÄMÄ ON. Tämän takia sissit kyllä ovat kieltämättä hankalahko, mutta ei mitenkään mahdotonta toteuttaa näillä resursseilla mitä meillä on käytössä.
[/quote]
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:21:08 kirjoittanut stirling »
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa Ranssi

  • Rahastonhoitaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1299
Noniin en ymmärtänyt pointtisiasi voisitko YV:llä tai mesellä selittää. Kiitos selityksestä.

Itse olen pelkän yksinkertaisuuden takia vain 2 osapuolen kannalla. Voihan sen varmasti saada toimimaan jos on se pieni sissiosasto. Jos peliin aletaan näitä sissiosastoja sotkemaan niin pitää muistaa, että jokainen sissi on pois näistä 2 osapuolesta joiden pitäisi olla huomattavasti ylivoimaisempia. 3 osapuolen kannattaa, sitten tämän ylivoimaisuuden takia olla mobiili JSP:ltään, jottei heitä voisi lahdata niin helposti. Ja kuten sanoin JA ry:n ensimmäinen skenaario voitaisiin aloittaa tyylillä ja tehdä siitä toimiva hyvä kokonaisuus.

EDIT: Pelaajat tulevat varmasti nauttimaan peleistä kunhan se toimii, Stirling organisaattorina varmaankin sitten itse paremmin tietää mitä osaa järjestää ja mitä ei, luotan teihin organisaattoreihin jos sanotte, että osaatte järjestää 5 osapuolen pelin. Viimeinen päätäntä valta on kuitenkin näillä organisaattoreilla ja hallituksella.

EDIT2: Kiitos asia ymmärretty eiköhän tälle päivälle riitä nämä 47 postausta.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:21:15 kirjoittanut Ranssi »

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Noniin en ymmärtänyt pointtisiasi voisitko YV:llä tai mesellä selittää.
Huomenna tai jtn. tänään ei jaksa.

Lainaus
Itse olen pelkän yksinkertaisuuden takia vain 2 osapuolen kannalla. Voihan sen varmasti saada toimimaan jos on se pieni sissiosasto. Jos peliin aletaan näitä sissiosastoja sotkemaan niin pitää muistaa, että jokainen sissi on pois näistä 2 osapuolesta joiden pitäisi olla huomattavasti ylivoimaisempia. 3 osapuolen kannattaa, sitten tämän ylivoimaisuuden takia olla mobiili JSP:ltään, jottei heitä voisi lahdata niin helposti. Ja kuten sanoin JA ry:n ensimmäinen skenaario voitaisiin aloittaa tyylillä ja tehdä siitä toimiva hyvä kokonaisuus.
Totta 2 osapuolta olisi toisaalta paljon yksinkertaisempi. Näistä voitaisiin sitten muodostaa toisen ehdotuksen mukaisesti pienet elitismät yksiköt, kuitenkin moista haluaa porukkaa näkyy löytyvän. Tälle 3. osapuolelle(jos sellaista nyt tulee) tulisi tietenkin vähän muiden osapuolten säännöistä poikkeavia juttuja, sujuvuuden kannalta siis. Näistä en osaa sanoa mitään, pitää tuossa miitissä sitten ottaa keskustelua asiasta.

Lainaus
EDIT: Pelaajat tulevat varmasti nauttimaan peleistä kunhan se toimii, Stirling organisaattorina varmaankin sitten itse paremmin tietää mitä osaa järjestää ja mitä ei, luotan teihin organisaattoreihin jos sanotte, että osaatte järjestää 5 osapuolen pelin. Itse vain en sitä niin varmasti kannata, jos en pidä sitä toimivana. Viimeinen päätäntä valta on kuitenkin näillä organisaattoreilla ja hallituksella.
Ensinnäkin kiitos että luotat meihin. Ja toiseksi, kyllä me aika realistisella linjalla ollaan. Ja mitäänhän ei olla vielä päätetty. Ja tuo 3 osapuolta on maksimi, jonka yli ei voi oikein mennä, ihan jo sen takia, että meiltä loppuu kyllä luotettavimmat pelaajat kesken. Ja myönnän kyllä että tämäkin on jo aika kova pala ensikerraksi, mutta toisaalta en näe mitään epärealistisia mahdollisuuksia asiassa.
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa hjördis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 459
  • BBB (Big Bacon Burger)
Noniin Ei mitään 3 osapuolta vain Armeija ja sissit esim yksiväriset ja maastokuviolliset tjsp. Mielellään lääkintämies sääntö mukaan että kun haavoittuu niin valkoinen nauha käteen tällöin voi ottaa vankeja jolloin pelistä tulee hauskempaa, vangit voi sitten esim. teloittaa sissien/Armeijan komentajan käskystä tjsp. pelaaja määrä on sellainen 60-80 per joukkue jos orgut kestävät sen. Kokeneemmat/vanhemmat RJ ja JJ. Molemmille puolille Komentajat sekä varakomentajat. Radiopuhelimet voi unohtaa kokonaan Sissimättö ykkösessä se oli niin sekasortoista hommaa että kukaan ei kestä sitä.
 -Ryhmä 1 tarvitsee apuja.
 Juu missäs päin olette?
-Me ollaan täällä zonen lähistöllä.
Ai missä siellä.
-Täällä.
Ja niin edell...

Samoin molemmat joukkueet salakuuntelivat toisten radiokanavaa.
Ja jotku huutivat jtn. aivan kamalaa sinne radioon.
Mm. Mun nakki palaa, mun ase laukee mun korvaa, ja jtn mutinaa josta kukaan ei saanut selvää. Radioiden kanssa vain kilahtaa hermot.
Orguille radiot ei kenellekkään muulle. Ja ennen skenua kannattaa pitää talkoot jos joku haluaisi tehdä jtn. uusia rakennuksia tai korjata vanhoja
ja siivota pelipaikkaa yleisesti. Pelaajien ruuan hoitaminen on yksi vaikea pala purettavaksi se ei ole niin helppoa kuin luulisi se pitää hoitaa perusteellisesti, se on sen ajan murhe. Myös majoitustilat täytyy katsoa entä jos kaikki eivätkään mahdu mikä sitten eteen. Salaiset operaatiot ja lisä-tehtävät ovat hauska lisä skenuun. Yö-rauha mielellään esim. 24.00-05.00 jotta saisi edes vähän nukuttua että jaksaa se on niin arseesta valvoa 24tuntia putkeen ja menettää peli into kesken pelien, pakko nukkua edes vähän. Yön aikana ei tarvitsisi käyttää valo-tikkuja koska on niin valoisaa. Sisseille kaikki joukkueet ja ryhmät on ihan turhia vain Armeijalle sellaiset sopii.
-Kiitos
 
Viisaat lauseet on tyhmille.
Joten minä olen tyhmä.
-Marius Heiskanen-

Rampu, yön soturi.