Kirjoittaja Aihe: Mitä haluaisit yhdistyksen järjestävän kesällä/syksyllä 2008?  (Luettu 84238 kertaa)

Poissa Migog

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ***
  • Viestejä: 1228
  • Callsign Gayfrog
  Enemmän Milsimiä ja/tai kestoa, suurempi ikäraja. Tuon semmoinen helppo yhtälö, joka kannattaa pitää mielessä. Itse toivoisin että pidätte kunnon Milsim skenaarion. Sissimättö oli hyvä oli hyvä alku, mutta sitä voisi laajentaa. Menkää itseenne ja etsikää kaikki mahdolliset kämmit sissimätöstä ja korjatkaa ne. Sitten teillä on hyvän pelin ainekset kasassa.
  Tuossa Gotrekin ideassa on pieni aukko, mistä löydätte sopivan kokoisen pelialueen jolla pitää porukka taistelussa melkein 3 päivää? En usko että maatila riittää. Kaakkola kyllä varmaan riittäisi, mutta sitten tulevat luvat vastaan. Alueen tilan tarve riippuu myös pelistä. Ikärajaksi olisi varmaan hyvä(siis MILSIM peliin) K15 ja tutut mukaan, lähinnä ne jotka ovat käyneet usein viikonloppu peleissä.
  Pelin sisällöstä sen verran, että sissit toivottavasti tosiaan toimisivat kuin sissit. Osapuoli jako voitaisiin hoitaa maastopukujen avulla, esim. Länsikuviot vs. Itäkuviot ja OD. Perustelu sillä, että itä blokki tukee sissejä. Ja niitä tehtäviä ei voi olla liikaa, ihan tosi. Ruoka ja vesi puoleen en puutu kun siitä en tiedä muuta kuin että päivässä ehdoton minimi määrä vettä kolme litraa.
  Noista tehtävistä sen verran että yksi hyvä tehtävä on maaston tiedustelu. Ryhmällä annetaan paperi, alusta ja kynä. Maastoa tiedustelemalla siihen pitää piirtää kartta. Samaan tehtävään voisi liittää tiedustelun. Lisä panokseksi tuohon voisi liittää sen että osa puolella ei olisi muuta karttaa kuin tiedustelijoiden piirtämä. Organisaattoreilla olisi tietysti kunnon kartta.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Me emme järjestäneet Sissimättö ykköstä. Ja Maatila olisi kyllä varsin riittävä pelialue, kunhan sitä käytetään kokonaisuudessaan hyödyksi ja pistetään porukat todella eläytymään: yksi laaki poistaa pitkäksi, pitkäksi aikaa.

Yhden yön mittainen peli on ehkä meidän kokemuksellamme maksimi, tällä hetkellä. Luulen, että Sissimättö 2 lisäherkuilla olisi se, mitä kannattaisi ruveta ykkösvaihteoehtona pohtimaan.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Softa-poju 93

  • Vieras
Itse en ollut Sissimättö 1:sessa(kadun että en ollut siellä ;( ) mutta voisi olla hauskaa, jos skenaario alkaisi (HUOM. tämä on esimerkki) klo 1200 lauantaina ja jatkuisi yli yön ja loppuisi seuraavana päivänä klo 1200 eli siis vuorokauden mittainen jos oiken laskin.
Itse en mitään pelimuodosta (muodoista) en uskalla vihjailla.

Poissa Oldih

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 219
Ottakaa hyvät ihmiset huomioon se, että yli 8h kestävät pelit vaativat oikeasti pelaajiltakin myös jotain ja hyvää organisaatiotakin. Se, että halutaan paljon unelmoida niistä muutaman päivän skenuista vaatii myös sen, että siellä pyrittäisiin myös pysymään se aika eikä iske gonahtavaisesti "äää tää on tylsää emmä jaksa enää."

Sama pätee paljolti myös tehtäväpainotteisiin ideoihin, jos on olevinaan komentoketju pelissä ja johtoporsaat antavat käskyn niin sitä olisi idea kyllä noudattaa myöskin, eikä heti ensimmäisen 5min asemakyttäämisen jälkeen olla "Ää tää on tylsää haluun äksöniä" ja lähdetään sooloilemaan ja pistää koko porukka hajalleen.
"Niwa no niwa ni wa, niwa no niwatori wa niwaka ni wani wo tabeta."

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Aivan. Pelien kohdalla kyllä tullaan painottamaan ettei tämä ole pelkkää frägihunttia, vaan mukana tulee olemaan myös partiomista, leireilyä ja tottakai myös vähän actioniakin.

Ja kyllä nuo yön yli kestävät jne. vaativat enemmän juuri oldih:in mainitseman syyn takia. Tässä tietenkin auttaa pelaajien oikea asennoituminen ja hyvä pelisuunnittelu.
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa Kalaq

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1106
  • Lumberjack Commandos
Sissimättö 1:ssä ei ainakaan toiminut tuo yön yli -tsydeema. Oli fiksua kyllä katkaista se ja antaa pelaajille siinä sitten mahdollisuus pelailla jos huvittaa. Lepotauko sitten olikin täysi helvetti. Apinalauma möykkää nuotiolla niin, ettei ne (esim. minä), jotka olisivat halunneet nukkua... noh, ei nukuttu. Sitten aamulla väniväni kun väsyttää eikä jaksa. Sitten ei tietenkään muistettu syödä, juoda tai kuivata varusteita. Eli pelaajilta vaaditaan myös osanottoa siihen skenaarion onnistumiseen. Muna soirossa frägien perässä juoksevat eivät välttämättä sovi, jos ideana olisi jopa toteuttaakkin jotain fiksua (oli se sitten vaikka hirvenpapanoiden vahtimista). Ajatelkaa niitä kanssapelaajia. Jos joku haluaa tosissaan yrittää eläytyä ja pelata pelin taustatarinan jne. mukaan niin älä sinä mene pilaamaan sitä "vähäx mä frägäsin eile cauntteris paljo lol" -tason jutuilla. Offarilla sitten voitte jauhaa, pelin aikana pitäkää mielenne itse pelissä, pelin tavoitteissa ja pitäkää hauskaa samalla. Mahdollista jos viitsitte yrittää. Ongelmatapaukset voi vaikka potkia helvettiin kesken pelin jos ei mene jakeluun.

Kommentoidaan nytten tätä MILSIMiä tässä. Jättäkää tuo termi pois. Antakaa Milsim.fi hoitaa nämä asiat. Peli voidaan toteuttaa fiksulla komentoketjulla, tavoitteilla ja asenteella ilman, että sitä tarvitsee heti alkaa kutsumaan Milsimiksi. Lisäksi Milsim-pelit vaativat pelaajilta jo senverta enemmän, että (nyt sitten tulee mutua, korjatkaa jos osuu kiveen) pelaajien keski-iän huomioon ottaen ei siinä oikein ole päätä eikä häntää. Seassa on tottakai fiksuja pelaajia jotka pystyvät tähän.

Kuolemien väliset respawnit. Ei kannata alkaa heti miettimään siten, että jos otat osumaa niin olet automaagisesti 45min poissa pelistä. Huonotuurinen pelaaja saattaa muuten kuluttaa viiden tunnin peliajasta 4h kuolleena. Tämän voi helposti rytmittää pelin tilanteeseen sopivaksi ilman, että voimasuhteet heittelehtivät suuntaan tai toiseen. Tähän tarvitaan niitä asialle omistautuneita, osaavia organisaattoreita.
Talking to you is like clapping with one hand

Poissa Perza

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 333
  • It is mah hamburger
Asenteellinen, pieniä milsim sävyjä ottava viikonlopun mittainen peli.

Poissa Henu

  • T-Uhka
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 216
  • I wish it'd suck more!
Juupa juu. Hyviä ideoita on tähän asti ollut. Tässäpä omaani hieman:

Eli, tarinassa on vähänkuin 2 valtiota, jotka ottavat yhteen tietyllä alueella. Näillä molemmilla olisi sitten omat tukikohtansa, joista käsin sitten ryhmät operoisivat. Näiden kahden osapuolen lisäksi olisi sitten 3. osapuoli. Tämä koostuisi yli 15 v. tyypeistä, jotka haluavat sitä milsimiä. Eli ideana olisi, että nämä olisivat tämmöinen sissiryhmä, jonka tavoitteena olisi sabotoida valtioiden välistä kamppailua.

Pelin kesto olisi n. vuorokauden verran. Tosin voi se olla enemmänkin, mikäli intoa pelaajilta löytyy. Molempien valtioiden operaattorit yöpyisivät tietysti leireissään, joissa olisi sitten itse järkätyt majoitteet, tai mahdollisesti jotain isompaa katosta tai PJ telttaa tai jtn. Peli olisi koko ajan kuitenkin käynnissä, eli leireissä olisi vartiovuorot jne. Sissiryhmä taas joutuisi yöpymään metsässä, ilman mitään telttamajoitteita. Eli sitten, mikäli maanomistaja sallisi, olisi mahdollista esim. rakentaa luonnon raaka-aineista majoite, jossa yöpyä.

Näiden sissien JSP olisi sitten se missä heidän tarvikkeensa ovat. Eli he voisivat tarpeen vaatiessa vaihtaa leiripaikkaansa, jos vihollinen vaikka huomaa leirin sijainnin. Se olisi sitten sitä Milsimiä, jota kovin moni tuntuu haluavan.

Valtioista sitten sen verran: Eli heillä ikärajaa ei välttämättä olisi. Jotkin tietyt järkevät jaot pitäisi vain tehdä.
Tosin, kyllähän sitä voisi niinkin tehdä, että omien tunnistaminen tapahtuisi tunnussanoin. Tämä tosin ei ihan kaikilla välttämättä toimisi.
Varusterajoja ei kummemmin olisi. Kunhan vain jokin maastopuku ja hyväksytyt suojalasit, sekä Milsim peleistä tuttu punainen tai oranssi "raatohattu". Sekä airsoft ase tietysti.

Pelimuotoina voisi olla mm. lipunryöstöä, alueen hallintaa, perusmättöä, toisen vartioasemien valtausta, sekä erilaisia tehtäviä, joita valtioiden operaattorit sitten suorittavat.
Sisseillä olisi sitten omat tehtävänsä, jotka jollain tavalla häiritsisivät valtioiden toimintaa. Vaikkapa sissit vievät pommin paikkaan X, ja jommankumman valtion operaattorien täytyy se purkaa. Tai sissit iskevat toisen valtion johonkin tärkeään asemaan, vaikka leiriin ja mellastavat hetken ja irtautuvat ja palaavat omaan leiriinsä.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Aluevalvoja
  • ***
  • Viestejä: 410
  • <3
Parantelisin tuota sinun keksintöä koska mielestäni tuon tyyppisiä pelejä on aivan liikaa. Esimerkkiksi voisi olla kaksi sissiryhmää jotka ovat liittolaisia mutta aloittavat eri leireistä ja heillä on eri määränpäät.Ja sitten olisi se valtio joka taistelee molempia sissiryhmiä vastaan.
Plussaa olisi mielestäni vielä pelipaikan rakentaminen (jos maanomistaja sallii)esim. joukkosidontapaikoista rakennettaisi jonkin näköisiä tukikohtia jossa sitten komentajat jakavat käskyjä tai sitten osuman saaneet menevät sinne ja odottavat koko ryhmän saapumista.

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Parantelisin tuota sinun keksintöä koska mielestäni tuon tyyppisiä pelejä on aivan liikaa. Esimerkkiksi voisi olla kaksi sissiryhmää jotka ovat liittolaisia mutta aloittavat eri leireistä ja heillä on eri määränpäät.Ja sitten olisi se valtio joka taistelee molempia sissiryhmiä vastaan.
Plussaa olisi mielestäni vielä pelipaikan rakentaminen (jos maanomistaja sallii)esim. joukkosidontapaikoista rakennettaisi jonkin näköisiä tukikohtia jossa sitten komentajat jakavat käskyjä tai sitten osuman saaneet menevät sinne ja odottavat koko ryhmän saapumista.


Olen ollut tämän tyyppisessä pelissä. Loppujen lopuksi sissiryhmät liittoutuivat, ja valtion puolelta vielä loikkasi porukka heidän puolelleen.

Yleisesti ottaen en pidä kolmen osapuolen pelejä järkevänä. Mielummin pidetään osapuolet selkeästi erillä toisistaan, eikä anneta mahdollisuutta em. tapaisiin epäselvyyksiin. Ne myös epätasapainottavat voimasuhteita.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Tietenkin, en näe mitenkään mahdottomana, että kahden osapuolen sisällä on myös mahdollisesti "HC:mpi(a)" ryhm(i)ä, jos tarvetta tälle löytyy. Käytännön toteutuskin luulisi olevan suhthelppoa.
« Viimeksi muokattu: 24.03.08 - klo:21:58 kirjoittanut Miikka Vento »
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Ensinnäkin:
http://stirling.jarvenpaa-airsoft.fi/pics/ilikewherethisthreadisgoing.jpg (linkki uusittu.)

Toiseksi:
Vaikka idea onkin paljon käytetty, hyvällä suunnittelulla, sekä sissipuolen organisoinilla asiasta saadaan paljonkin irti.
Ja ei, kaksi sissiryhmää ei toimi. Ystävänpäivän verilöyly todisti tämän. Toinen on auttamattomasti toista heikompi, joten ne joudutaan kuitenkin yhdistämään.
Tietenkin jokin hyvin johdettu enemmänkin SF sisseily-porukka voisi toimia, normaali sissi porukka voi mennä valitettavasti säätämiseksi, vaikka helkutin hyvä idea onkin. Kyllä itseäkin taivasalla tai luonnossa väsätyistä tavaroista majoittuminen yhden yön ajan kiinnostaa, kait minussa jotain sissin piirteitä on.
Ja mitä tukikohtiin tulee, niin JSP:n ympärille moisia ei kannata rakentaa vaan JSP sijoittaa pienelle etäisyydelle leiristä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:08:33 kirjoittanut stirling »
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Aluevalvoja
  • ***
  • Viestejä: 410
  • <3
Tuli tässä mieleen uusi ehdotus joten päätin pistää tänne. Ensinäkin olisi kolme tiimiä yksi olisi sissit joita olisi n.40-50 toinen olisi YK joita olisi semmoset 15 kolmantena tulisi palkkasotilaat joita olisi 25-35.
Tarina menis jotenkin näin jos me palataan se skenu maatilalla.(Tämä tarina on sitten vain ehdotus sitä voi parantaa) Ensinäkin kuvitellaan että siellä lammella asuu joku rikas päättäjä jonka sissit haluaa.Rikas tyyppi on palkannut palkka sotilaita puolustamaan itseään.Sitten ne YK sotilaat suojelevat sitä rikasta tyyppiä kun sillä on valtaa ja se pitäis pitää hengis.Tarkoitan tällä että YK sotilaille tulisi sitä pientä milsimiä kun ne ei saa ammuskella koko ajan eli ne vartiois sitä rikasta hyyppää ja tiedustelis niille palkka sotilaille. Varuste rajat ois mun mielest dpm ja WL ja se vartio kypärä tai päällinen=YK solttu  sekasikiö=sissi   pientä taktista ,mutta ei näytä ihan oikealta sotilaalta=palkasotilas.  No mitä mieltä?Mielestäni tämä toimisi hyvällä organisaatiolla ja pelaajilta vaaditaan myös ymmärrystä.Tarkoitan tällä että se YK sotilas ei juokse etulinjassa räiskimässä lipas toisen jälkeen vaan ne ampuu silloin kun niitä uhataan. Jotain tollasta höpisin toivottavasti ymmärsitte.

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Erittäin hyvä idea tuo YK - palkkasotilaat. Kuten jo itse mainitsit, näin saataisiin YK:n puolelle milsimihtävpää toimintaa ja tiukkoja varusterajoja hamuavat, kun taas palkkasotilaille se perus viikonloppupelaajakin. Eri asia on sitten, että haluavatko nämä kaksi ryhmää pelata yhdessä.

Ideatasolla tuo on asia, joka kannattaa pistää korvan taakse.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa Henu

  • T-Uhka
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 216
  • I wish it'd suck more!
Tuosta Miqzun ehdotuksesta pari viestiä takaperin lähtivät taas aivosolut hyrräämään ja tuli tällaista mietittyä. Eli meillä on 2 valtiota, jotka taistelevat keskenään. Näillä valtioilla on sitten omat sissiryhmänsä siellä mettässä, ja ne ryhmät sitten operoivat tukikohdasta tulevien ohjeiden mukaan.

Eli 2 osapuolta, mutta näillä on sitten omat sissiryhmänsä, joiden tehtävänä on sabotoida vastustajien toimia. Tällä saataisiin herkkua HC:ta/Milsimiä tahtoville, eikä näitä liittoumia ym. tulisi.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.