Kirjoittaja Aihe: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus  (Luettu 5194 kertaa)

Poissa Vihtis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
  • Lumberjack Commandos
Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« : 31.10.11 - klo:12:58 »
Nyt jo pidempään on ollut pohdintaa siitä, että ovatko ritilämaskit riittävä suoja silmille.

Itse olen käyttänyt melkein kaikenlaisia mahdollisia suojia, mitä markkinoilta löytyy. Enkä lähde kieltämään sitä, etteivätkö kyseiset maskit ole käteviä ja varsinkin osa malleista kestäviäkin.
Kuulien sirpaloituminen ja heikompien kiinamallien markkinoille tulo on nyt kuitenkin johtanut useisiin vaaratilanteisiin sekä läheltäpiti tilanteisiin.

Tiedän että tulen saamaan tästä postista paljon paskaa niskaa ja tämä postauksen onkin tarkoitus saada ihmiset pohtimaan: ”Mitä jos?”

Tässäpä listaa mihin haluaisinkin, että kiinnitettaisiin huomiota ja mikä saisi ihmiset miettimään.

1. Reaktiot ja läheltä ampumiset. Useat eri tahot ovat todenneet, että noin m100 tasoinen ase saattaa läpäistä reikäpeltisen ja jopa punotunkin maskin noin 5m etäisyydeltä. Mikäli ensimmäinen ei mene läpi seuraava viereenkin tullut laukaus saattaa mennä läpi. Ja nyt jokainen jota on ammuttu 5m päästä m100 tasoisella tai tehokkaammalla aseella huutaa ”HEP!”.. Niin ajattelinkin  :)

2. Tehokkaat kiväärit pelaajilla, jotka eivät käsitä varoetäisyyksiä tai aseensa tehoa. Itsekin pelaan noin 3J kivääreillä jatkuvasti ja joskus ei itselläkään ajatus pelitä ja tulee ammuttua liian lähelle niin en luota kehenkään, että adrenaliini huuruissa ei olisi ampunut liian läheltäkin. Tässä taas mennään iskuenergiassa niissä luokissa, että 10-15m päästä saattaa helähtää heikoista maskeista läpi tai kuula saattaa sirpaloitua. Varsinkin painavemmat kuulat, joissa on jouduttu käyttämään eri seoksia kuin ”normaaleissa” helähtävät palasiksi kohtuu helposti.

3. Biokuulat, nämä maatuvat ihmepallerot. Suurin osa seoksista on erittäin pehmeää ja vain pinnoitettu. Pinnoite murtuu ja taas tulee paskat läpi säleiköstä.

4. Kaikki muut mahdolliset tapaukset, kaikki ovat näistä kuulleet ja osa testannut itse, nyt haastankin ihmiset testaamaan omat ritilämaskit eri tehoisilla aseilla.

Ottakaa kantaa puolesta tai vastaan. Kuten sanoin en kerro mitään absoluuttisena totuutena. Haluan herättää keskustelua ja mietintää. Huurtumattomia laseja ja huurteenestoaineita on markkinoilla vaikka kuinka. Splättiksenkin puolelta löytyy hemmetin hyviä ja kohtuu halpoja maskeja, joissa ei ole ritilää.

Ja jos suomen lakia lähdetään nillittämään niin vastuunvapautustodistus tai ei niin silti, jos vahinko sattuu (korvaus)vastuu on aina ampujalla.


Alempana kuvia, linkkejä muihin keskuteluihin, sekä videoita.

Lainaus
Viime peleissä testattiin AIMin ritilät ja tulos oli seuraavaa. Melkoinen järkytys ajatella että noilla on nelisen vuotta silmiänsä suojannut. Ja suurinmman osan rei'istä aiheutti perus kiina Ak, eli voitte kuvitella millainen energia kuulalla vielä on ritilämaskin läpi tullessaan kun se lentää 3J tarkkuuskiväärin piipusta.

Alempana linkki koko keskusteluun:
http://www.softaaja.fi/foorumi/viewtopic.php?f=31&t=6080

Kuvia:
http://s1182.photobucket.com/albums/x454/minavaan99/?action=view&current=jtn002.jpg
http://i1203.photobucket.com/albums/bb383/Jageby/maski.jpg

Videoita:
http://www.youtube.com/watch?v=HqveLODwnf8
http://www.youtube.com/watch?v=ptnlR9Izjmk
http://www.youtube.com/watch?v=CoPc6Je-7Tg
http://www.youtube.com/watch?v=yGBxEofy1ns ← Kyseinen maski on siis samaa tavaraa kuin suurinosa näistä army of two yms. ”naamio”ritilämaskeista.
http://www.youtube.com/watch?v=-kLQpvVsbLI&feature=related


Life is a bitch! So WHAT? FUCK IT!

Poissa Geggo

  • Kaikkien Sherlockien isä!
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 961
Vs: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« Vastaus #1 : 31.10.11 - klo:14:58 »
Sanoisin, että riski saada kuulaa silmään on suurempi sankalasien kanssa. Olen itsekin tuota softaajan ketjua lukenut ja tuli kyllä yllätyksenä, että näinkin paljon on huonoja ritilälaseja/maskeja liikkeellä.

Muutama vaihtoehto, omia mielipiteitä:
1) Ritilämaskien/lasien käyttöön tarvitsee alle 18v henkilöltä huoltajan luvan
2) Totaalikielto
3) Yhdistys kysyy ritilälasien/maskien merkkejä ja jos merkki ei ole hyväksi havaittu joutuvat ritilälasit/maskit testiin.

Poissa Myyrä

  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 447
Vs: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« Vastaus #2 : 31.10.11 - klo:15:12 »
Yllättävää tehoa noihin itekkin käyttämiin ritilä laseihin tuli.
Tosin tuskimpa tullaan ampumaan puolen metrin päästä sarjalla silmiin...

Poissa Pexi69

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 311
Vs: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« Vastaus #3 : 31.10.11 - klo:15:48 »
Henkilökohtaisesti olen jo vuosia sitten kuopannut ritilöiden käytön.
Yhdet sirpaleet naamalla riitti aiheuttamaan ritilöitä käyttäessä epäturvallisen olon.
Silmiä on kuitenkin vain kaksi kappaletta ja ei ne satasen lasit loppujenlopuksi kalliit ole.

http://www.airsofthawaii.org/ballistic/200706/protect.shtml
Lumberjack commandos. And you thought Ninja Pirates were tough

Poissa Kalaq

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1106
  • Lumberjack Commandos
Vs: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« Vastaus #4 : 31.10.11 - klo:16:32 »
Vanhaan kunnon aikaan kun bollen x800 oli vaa kovimmil neivi siileillä ja enemmistö pelas legendaarisil sansein maskeilla ei ollut virirajoja. Tai no, tavallaa. M120. OK? Hyvi tiivistetty ja kova pallero nii antaa 2j, ellei enemmänkin. Minä en siltikään kertaakaan nähnyt, että olisi kuula pirstaloitunut tai rikkonut SANSEIN maskia. Näissä on vissiin erona se, että tehty eri tavalla (paremmalla).

Ritilämaskit ovat suosiossa, koska ne ovat kustannustehokkaita ja huurtumattomat. Kannattaa nyt kans muistaa, että yhtä iso riski sulla on saada kuula hampaaseen kuin silmään. Tässä tosin on se ero, että hampaan menetys ny ei vituta (toivottavasti) yhtä paljoa kuin silmän.

Tähän samaan syssyyn voin sanoa muutaman sanan itse käyttämistäni laseista, muistakin kuin siis ritilöistä.

Sankalasitkaan eivät ole idioottivarmat. Muistaakseni Pexi totesi, että Lahdessa oli pelaajalle tullut kuula silmään, kun risu oli nostanut sankalaseja. Mulla on Body Specsin vitun hienot swättimilspek-lasit, jotka on ehkä jäätävintä paskaa mitä oon nähny. Linssit kestää, sangat on hyvät. Mut vittu se linssien kiinnitys. Näytin viime la Jakelle, miten kevyt luunappi irrottaa koko linssisysteemin. Turvallista, kyllä. Lisäksi kasvojen muodosta riippuen tietyt merkit jättävät ainakin mulla nenän alueelle pienet raot, mistä on teoreettinen mahdollisuus kuulan tulla silmään. Tämän neutralisoin käyttämällä kuonokoppaa. Wufwuf.

Ritilälasien kieltoon tarvittaisiin kaikkien kauppiaiden yhteistyö, ettei niitä myytäisi. Tämä ei siltikään estäisi ihmisiä hommaamasta niitä ulkomailta. Toinen on yhdistysten yksimielinen kielto näille. Mut sit tietysti itkettäs kun pitäisi ostaa kalliit lasit.

Eniten varmaan ihmisiä vituttaa tuo huurtuminen. Tässä nyt muutamia poppaskonsteja (en ota mitään kunniaa näistä patenteista, kirjoitan ne vain kansalle eteenpäin, kaikki kunnia Thorille ja alkuperäisille ideoitsijoille);

ESS Advancer. Tasan kerran huurtuneet niin pahasti, etten nähnyt oikealla linssillä mitään. Olen käyttänyt näitä niin kostealla kelillä kuin +30 auringossakin. Yksi osatekijä tähän on se, että pidän ns. hikirättiä otsalla mahdollisimman lähellä silmiä. Parasta olisi, että tämä hikirätti olisi kulmakarvojen alapuolella siten, että suojalasien reuna osuisi niihin. Tämä estää hien valumisen alaspäin ja auttaa tiettyyn pisteeseen asti huurtumisessa.

Fogtech. Ihan ok tököttiä. Ottakaa huomioon, että tää tuhoaa linssit. Mulla on menny yhdet lasit tämän tökötin takia käyttökelvottomaksi. Pistää sen "huurtumattoman" kalvon paskaksi.

Tuuletinlasit. Maksavat, mut entä sit? Priorisointia. Teet itte, se on toinen.

Do-not-eat. Eli siis ne pussit, joita tulee kuulapusseissa ja vastaavissa. Nippusiteellä lasien reunoihin. Kannattaa valita tarpeeksi leveät lasit, etteivät tule pahasti näkökentälle. Tämä yhdistettynä tuulettimeen niin sulla on lähes huurtumattomat lasit. Pexi osaa tästä kertoa varmasti enemmän, häneltä tämän kuulin ensimmäisen kerran. Pelkät do-not-eatit reunoissa auttavat varmasti todella paljon.
Talking to you is like clapping with one hand

Poissa Minakka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 139
Vs: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« Vastaus #5 : 31.10.11 - klo:17:13 »
Tuuletusaukkojen pehmusteet irti niin ilma virtaa helvetisti paremmin.
There is no victory without sacrifice.

Poissa Hanska

  • Fossiili
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 185
Vs: Ritilämaskit ja niiden turvallisuus
« Vastaus #6 : 31.10.11 - klo:21:44 »
Tosin tuskimpa tullaan ampumaan puolen metrin päästä sarjalla silmiin...

Ei tarvitse ampua puolen metrin päästä sarjaa ritilä laseihin että ne saa niiden läpi siruja menemään riitti kun ampui 2,5j kiväärillä 25 metrin päästä niihin niin paperiarkkkiin joka oli lasien takana jäi kiinni kuulan sirpaleita.

Eli jokainen voi tehdä mitä haluaa mutta itse en käyttäisi ritilämaskeja/laseja
Lumberjack Commandos
 
They can smell fear
Your pretty much fucked