Kirjoittaja Aihe: Airsoftille ikäraja?  (Luettu 35675 kertaa)

Poissa Mambo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
  • Stealth <3 "Kaukaa silmään, läheltä kireeseen."
Airsoftille ikäraja?
« : 31.08.07 - klo:20:45 »
Tänään oli Keski-Uusimaassa aika ikävä uutinen: 10 vuotiasta poikaa oli ammuttu silmään muovikuula-aseella. Juttu meni jotakuinkin näin: kaksi 12-vuotiasta poikaa oli leikkimässä muovikuula-aseilla, kun paikalle tuli potkulaudalla sivullinen, 10-vuotias poika. Toinen aseilla leikkineistä pojista ampui ilmeisesti hetken mielijohteesta kaksi kertaa sivullista kohti. Kuulat osuivat poikaa kylkeen ja silmään. Poika sai silmään osuneesta laukauksesta aivotärähdyksen ja silmävamman seurauksena silmästä on näkö heikentynyt ainakin toistaiseksi. Aseilla leikkineet pojat olivat pitäneet maskeja.
Asiasta toiseen: pitäisikö teidän mielestä airsoftille laittaa ikäraja? Mun mielestä pitäisi. K18 olisi aika epätodennäköinen, sillä harrastajamäärät laskisivat aika radikaalisti. K15 olisi mun mielstä paras vaihtoehto ikärajaksi, sillä 15-vuotiaana ihminen on vastuussa omista teoistaan ja yleensä ihmisellä on jo tuossa iässä tarpeeksi järkeä päässä, ettei mene ampumaan sivullisia. Myös 15-vuotiaita harrastajia on paljon Suomessa. Yksi vaihtoehto olisi että airsoftin pelaaminen olisi laillista ainoastaan yhdistysten virallisilla pelipaikoilla. Näin saataisiin kitkettyä leikkikentillä ja koulujen pihoilla pelaaminen. Omaa mielipidettä kehiin!
       


Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #1 : 31.08.07 - klo:21:10 »
Ikävä tapaus tosiaan.

Airsoftiin ikäraja kuulostaisi kyllä ihan oikeasti hyvältä. Saattaisi tosin karsia hyviä, nuoria pelaajia pois, mutta jos rehellisiä ollaan, kyllä alle 15-vuotiaiden poistaminen airsoft-skenestä voisi tehdä ihan hyvää yleiselle pelilaadulle. En nyt syyllistä ketään, lähinnä siksi että näitä ei ainakaan Järvenpään peleistä paljoa ole näkynyt, mutta kyllä ne ovat ne alle 15-vuotiaat jotka yleensä modettavat ja käyttäytyvät muutenkin, ymmärrettävästi, lapsellisesti.

Jos airsoftiin asetetaan ikäraja, se on ihan hyvä päätös. En ole kuitenkaan itse sen puolestapuhuja. Kantaa voisi sanoa ristiriitaiseksi, mutta sanotaan näin, että ikäraja olisi.. öh.. vältettävä hyvä?

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa K1W1

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 144
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #2 : 31.08.07 - klo:21:56 »
"Vähän" kaksipiippuinen juttu, mutta mikäli ikäraja tulisi, niin ehdottomasti K15, sillä K18 olisi liian jyrkkä ja karsisi suomen airsoftskenestä suurimman osan pelaajista. Luulisi, että 15 vuotiaat osaa as-aseitakäyttää ja tietää suunnilleen että mitä saa tehdä ja mitä ei. Annetaanhan 15 vuotiaille mahdollisuus lotota mopokorttikin itselleen.
-Only The Strongest Will Survive-

Poissa Kalaq

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1106
  • Lumberjack Commandos
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #3 : 31.08.07 - klo:22:33 »
Ikäraja ei välttämättä poistaisi ongelmaa, sillä myös vanhemmissa ikäluokissa löytyy paska-aivoja jotka eivät vain tajua aseiden olevan vaarallisia väärin käytettynä, vaikka 9mm lyijyburanan sijaan jaetaan 6mm plastiikan ihmettä. Tosin, se mitä todennäköisimmin kitkisi näitä tapauksia, mitkä nyt ovat onneksi muutenkin pysyneet suhteellisen alhaisina verrattuna harrastajakunnan lukumäärään

Mikä ikäraja sitten? K15? En tiedä riittääkö perusteeksi "noq ne saa mobokortin jou" tai se, että "ovat itse vastuussa". Käytännössä vasta 18-vuotias alkaa ottaa todellista vastuuta tekemisistään, nuo ikävuodet 15-17 on eräänlaista "valmistautumista". K18 taas karsisi harrastajia rankalla kädellä. Vaikuttaisiko ikärajan nostaminen pelien laatuun? Ei? Tuskin.

Sitten ehdotus, että "vain yhdistysten järjestämissä peleissä blabla". Meillä on ollut mm. alkoholin kieltolaki. Estikö se ketään vetämästä viinaa? Ei. Aina löytyy jossain palstaa, missä Kalle11 ja Jussi13 voivat leikkiä troo hoosee neivi siilejä ja ampua toisiaan ja siinä ohella Impi-mummoa, joka lähti aamulla marjastamaan. Alta 18-vuotiaasta vastaa käytännössä kuitenkin ko. henkilön vanhemmat vaikka tällä nyt sattuisikin olemaan mopokortti taskussa. Vanhempien harkintaa, mitä lapsilleen hankkii. Lisäksi yleistä opastusta airsoftiin uusille pelaajille pitäisi saada. Eivät kokemattomat ja nuoremmat opi ellei kokeneemmat, ehkä jopa vanhemmat pelaajat opasta heitä.
Talking to you is like clapping with one hand

Poissa Tuomas Siitonen

  • Valokuvaaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 701
    • cmra.fi
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #4 : 31.08.07 - klo:22:44 »
Yksi ratkaisu pulmaan voisi olla kuula-aseiden myyntiluvan poisvienti supermarketeilta ja kaupoilta, jotka eivät tiedä asioista mitään. Mikäli muovikuula-aseita myytäisiin vain alan liikkeissä, voisivat myyjät muistuttaa ostajaa varmemmin kuula-aseiden tuomasta vastuudesta ja siitä, minkälaisia suojalaseja tarvitsee vähintään.

Tiedän, haaveilua, haaveilua, mutta uskon, että tuo voisi toimia hyvin.

Poissa Matti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Kotisivut
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #5 : 01.09.07 - klo:09:19 »
Samaa mieltä Kalaqin kanssa. Ehkä osaksi näin, että olen alle 15v  enkeli2

Poissa Mambo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
  • Stealth <3 "Kaukaa silmään, läheltä kireeseen."
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #6 : 01.09.07 - klo:16:44 »

Poissa stirre

  • webmaster, vpj
  • Hallitus/Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 1680
  • Lumberjack Commandos
    • Järvenpää-airsoft
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #7 : 01.09.07 - klo:17:21 »
Vaikka tälläiset tapaukset ovatkin ikäviä, tuskin on muuta tapaa estää tälläiset, kuin airsoft aseiden totaalikieltäminen, mitä toivottavasti kukaan ei kannata. ikärajakaan ei auta mitään, koska kaikilla ikä ei tarkoita sitä että osataan käyttäytyä paremmin. Ja aseiden poistaminen marketeista, ei auta taas oikeastaan mitenkään. Kuitenkin esim. 13v jaakko, jolle on liikkeessä selitetty kaiken maailman suojasääntöjä, eivät osaa niitä sisäistää ja toisaalta halua toteuttaa niitä...
Kuka tuo aseen veitsitappeluun? -Voittaja.

Poissa Stalker

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 163
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #8 : 01.09.07 - klo:17:57 »
15 on hyvä , mut en tajua tommosii apinoit et ei osaa käsitellä airsoft aseit ollenkaan :D

Poissa VompoVompatti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #9 : 02.09.07 - klo:14:44 »
Kaipa tuo k15 olisi hyvä, koska silloin olet täysin vastuussa tekemisistäsi ja ainakin toivottavasti on edes hieman järkeä päässä.
k18 kelpaisi minulle ihan hyvin. Saisin itse jatkaa harrastusta ja pelaaja kunta tulisi kypsemmäksi, vaikka ei minulla nuorempia vastaan mitään ole. Ei vain tulisi niitä tilanteita että joku istuu puskassa puolituntia liikkumatta ja jos tulisikin voit aina lyödä turpaan ilman valtavia tunnontuskia. :D
"War is not about who is right, it's about who is left"

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Poissa asla

  • hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 327
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #10 : 03.09.07 - klo:11:00 »
Aina muistetaan se Ville viiswee joka ampu toista silmää, mutta kukahan sen aseen on hänelle ostanut/luovuttanut. Lapsen vanhemmilla, aikuisilla, myyjällä ym... pitäisi kantaa se aikuisen vastuu.

Myynnin ikäraja voisi hyvin olla 18v. Tiedä sitten mitä tuokaan auttaisi. Mikkoa valvotaa, mutta Villen perään ei katso kukaan.

Huonoa mainosta jälleen  \angry/

Poissa Tuomas Siitonen

  • Valokuvaaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 701
    • cmra.fi
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #11 : 03.09.07 - klo:13:45 »
... Myynnin ikäraja voisi hyvin olla 18v...
Sehän on. Mutta superhypermarketeissa ei sitä oikein valvota...

Poissa VompoVompatti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #12 : 09.09.07 - klo:00:06 »
Suurin ongelma tuossa ikärajan valvomisessa on se että aseen voi ostaa vaikka Jepen isäpappa, joka sitten antaa Jepelle aseen eikä valvo mitä Jeppe tekee aseella. Mielestäni alle viisitoista vuotiaita pitäisi olla aina valvomassa ainakin yksi täysi-ikäinen, jotta ainakin joku valvoo hommaa. Harva oikeasti tajuaa mitä kuulapyssy voi saada aikaan, vaikka mahdollisuus vamman aiheuttamiseen on häviävän pieni, jos kaikki tehdään oikein.
"War is not about who is right, it's about who is left"

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 410
  • <3
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #13 : 08.11.07 - klo:15:10 »
Löytyyhän alle 15 vuotiaista niitä hyvin käyttäytiviä.itse olen 14v. Joten en haluaisi k15 rajaa. se voisi olla joku k13.Sillä karsittaisiin noi petteri kymmene wee joka ei tiedä edes mikä on lipas.
Mutta onhan niitä 15 vuotiaita jotka ovat täysiä p-päitä.Onhan sekin ongelma jos tulee ikäraja peli paikoille nii ne jotka ei pääse sinne menisivät luvattomille paikoille.On sekin sitten syy että ei oo paikkoi johon mennä.

               ääääääähhh mitä mä höpisen päättäkää te!

Poissa IHQ R1Q

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #14 : 08.11.07 - klo:16:02 »
Jos pelipaikoille tulee k15 ikäraja, niin mihin alle 15v menevät? Sinne damn korson puistoon tietenkin.
Oon timmi.