Kirjoittaja Aihe: Black Hawk Down  (Luettu 17195 kertaa)

Poissa Antti

  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1017
    • Resistanssi Special Forces SWAT Team
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #15 : 05.12.07 - klo:17:49 »
8+, alussa se leffa oli ihan hyvä, mut lopussa se oli jo ihan tylsä. Meinaa nukahtaa aina...

Poissa IHQ R1Q

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #16 : 06.12.07 - klo:12:09 »
Leffa on kyllä aika propagandaa, mutta nättiä sellaista.
7+
Oon timmi.

Poissa Ranssi

  • Rahastonhoitaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1299
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #17 : 24.06.08 - klo:16:18 »
Eilen ja tänään olen katellut tuon dvd-boxin extroja, jotka antavat todella ristiriitaisen käsityksen oikeista tapahtumista ja verrattuna itse elokuvaan. Esimerkiksi, elokuvassa suurinpiirtein kaikki talot olivat kerrostaloja, mutta dokumenteissa näkyneet talot, olivat yksikerroksisia, silti oikeassa paikassa olleet sanoivat paikkojen näyttävän todellapaljon samalta kuin aidot paikat. Minusta paikat dokumentissa ja elokuvassa olivat aivan erinäköisiä. No saattoihan dokumentissakin olleet kuvat olla muualta. Toinen jännä asia mikä näkyi jo iitislähetyksissäkin asiasta, oli kasvisto, jota oli suhteellisenpaljon ja aivan joka kuvassa, ei näkynyt ollenkaan elokuvassa. No ymmärrän, että on vaikea saada näyttämään Marokko Mogadishulta. Ensimmäinen crash site oli dokumentin nähtyäni tehty todellakin vain viihdearvoa ajatellen. Elokuvassa putoamispaikka oli iso aukio, jonne kopteri laskeutui vaivatta, ilman minkäänlaista uhkaa somaleista. Kun taas dokumentissa sanottiin, että putoamispaikka oli kapea kuja, jonne helikopteri juuri ja juuri onnistui laskeutumaan ja suuri määrä somalialaisia rynni kohti.

Lisäksi jotkut elokuvassa esiintyvät henkilöt, jopa itse päähenkilö Sgt. Eversman oli laitettu saattueesta, kentälle. Minkä takia pitää laittaa päähenkilö paikkaan, jossa se ei ollut IRL, kun yritetään tehdä elokuvaa aidoista tapahtumista. En ymmärrä mitä vikaa oli kentällä olleissa miehissä, jotka olivat oikeasti siellä, eivätkä saattueessa. Lisämateriaaleissa, ei myöskään mainita sanallakaan tuosta toisesta eristyksissä olevasta joukosta. Elokuvassa oli todellakin paljon viihde arvoa lisääviä, ''tosi'' tapahtumia. No tuosta dokumentista voi sen verta, sanoa epäilyksen sanoja, vaikka toinen putoamispaikka mainittiin niin ei mainittu Shughartia ja Gordonia, jotka oikeasti minun uskoakseni olivat siellä.

Eräs asia mikä minua myös ihmetytti oli operaation onnistuminen. Samalla DVD-boxilla 2-levyllä muistaakseni itse Sgt. Eversman sanoo, että operaation tarkoituksena oli pidättää kaksi Aididin merkittävää apulaista, kun taas 3-levyllä Frontlinen dokumentissa sanotaan, että oli tarkoitus pidättää itse Aidid ja hänen virka-miehiään. Mitä pitäisi uskoa?

No loppujen lopuksi, elokuva on loistavasti tehty ja on todellakin ansainnut nuo oscarinsa, mutta kuitenkin minua häiritsee tuo materiaali oikeista tapahtumista. Siksi arvosanani tälle elokuvalle on laskussa sanoisin 8, mutta kyllä tuon aina jaksaa katsoa uudestaan ja uudestaan, nuista virheistä huolimatta. Katsoo nyt sitten mitä tuo yksi jäljellä oleva dokumentti sanoo. Luultavasti taas lisäilen asioita jälkikäteen. Olisi kiva saada tänne nyt jonkinlaista keskustelua asiasta.

Lisäystä:
Katsoin nyt toisenkin boxilla olleen dokumentin, joka oli puolestaan History Channelin tekemä. Tuo dokumentti sai minut unohtamaan, koko Frontlinen. History Channel sai minut kokonaan, muuttamaan mieleni tuon kuvauspaikan ja lavasteiden valinnassa. Kun tuota History Channelin materiaalia katsoin, niin sieltä löytyi ihan aitoa(aitoa ei vaikuttanut Frontlinellä olevan) kuvamateriaalia(helikopterien kuvaamaa) tapahtumista ja ympäristöstä. Nyt voin sanoa, että elokuvan lavastus vaikutti todellakin paljolti Mogadishulta. Siksi ainoaksi miinukseksi jääkin nuo pienet yksityiskohdat, jotka olisi voinut ottaa suoraan paikalla olleiden kertomuksista. Ja arvosana nousee 9.

Visuaalisesti tämä elokuva on mielestäni paras, jonka olen nähnyt. Itse Mogadishun taistelu on mielestäni yksi merkittävimpiä taisteluja 1900-luvulla, mutta kuitenkin polittisesti merkittävin 1900-luvulla.
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:17:33 kirjoittanut Ranssi »

Poissa hjördis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 459
  • BBB (Big Bacon Burger)
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #18 : 25.06.08 - klo:10:49 »
Black Hawk Downin tapahtumat sijoittuu moniin eri tehtäviin, mm. Ireneen (elokuva kertoo siitä), joten aidoissa kuvissa olevat talot siis ehkäpä on otettu jossain muussa tehtävässä. Tehtäviä oli siviilleille ruuan vieminen, suojelu Adidin joukoilta, asevarastojen putsaaminen, Pakistanin armeijan suojeleminen jne. Sota kesti monta vuotta ja järkikin sanoo että niillä oli enemmän taisteluja kun tuo tehtävä Irene. Mutta elokuva on ihan huippu ja eivätpä noi Ranssin selittämät pikkuseikat haitanneet.

Korjailtu. -Miqzu
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:17:26 kirjoittanut Miqzu »
Viisaat lauseet on tyhmille.
Joten minä olen tyhmä.
-Marius Heiskanen-

Rampu, yön soturi.

Poissa Ranssi

  • Rahastonhoitaja
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1299
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #19 : 25.06.08 - klo:12:04 »
Black Hawk Downin tapahtumat sijoittuu moniin eri tehtäviin mm. Irene (elokuva kertoo siitä.) Joten aidoissa kuvissa olevat talot siis ehkäpä on otetu jossain muussa tehtävässä. Tehtäviä oli siviilleille ruuan vieminen, suojelu Adidin joukoilta, asevarastojen putsaaminen, Pakistanin armeijan suojeleminen ja jne.. Sota kesti monta vuotta ja järkikin sanoo että niillä oli enemmän taisteluja kun tuo Tehtävä Irene. Mutta elokuva on Ihan huippu vaikka eivätpä noi Ranssin selittämät pikku seikat haitanneet.

Black Hawk Down elokuvan tapahtumat sijoittuvat vain tuohon Mogadishun taisteluun, eikä todellakaan koko operaatio Restore Hopeen. Tätä korostettiin paljolti noissa lisämateriaaleissa, joita tuolta boxilta löytyy muistaakseni n. 7h. Operaatio Restore Hope kesti vain vajaan vuoden, Somalian sisällissota kesti monia vuosia (kait vieläkin käynnissä, emt.). Ja kuvat joille perustelin nämä rakennusten rakenteen on History Channelin dokumentissa nähdyt, aidot helikopterista kuvatut videot.

Katsoin juuri google mapsista ilmakuvaa Mogadishusta ja täytyy kyllä sanoa, että on siellä paljon enemmän kasvillisuutta kuin elokuva antaa ymmärtää.
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:17:30 kirjoittanut Ranssi »

Poissa Migog

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1228
  • Callsign Gayfrog
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #20 : 26.06.08 - klo:16:22 »
Oikean kuvan kyseisetä tappeluksesta saatte kun luette Isku Mogadishuun-kirjan. Mark Bowden teki sen niiden taistelussa oleiden sotilaiden avustuksella. Kannattaa lukea.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.

Poissa Ode

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 151
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #21 : 24.10.11 - klo:12:34 »
Paras leffa jonka olen nähnyt. Tajusin vasta leffan jälkeen millaista oikea sota on. Kouluarvosanana 10
Parempi olla elävä pelkuri kuin kuollut sankari.

-Ozzy Osbourne



Naiset keittiöön,morsot kellariin.

-Raumoogle

Poissa Carnage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1789
  • Lumberjack commandos
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #22 : 24.10.11 - klo:14:40 »
Hyvä pätkä, nähty monesti ja aina jaksanu kattoo uudestaan. Kävin jopa teatterissa tsiikaamassa silloin kun ilmestyi.

Poissa Henu00¤

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #23 : 24.10.11 - klo:18:57 »
Ihan sika hyvä.
Winners never quit, quitters never win.

Poissa Daniel

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 474
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #24 : 11.11.11 - klo:17:01 »
Tosi hyvä elokuva!
Elokuvassa on niin makeita jenkki sotureita ALICE tetsareineen ja RBA liiveineen, että kyllä jaksaa kattoa aina!
Häiritsevää on se. Että viholliset juoksee ihan lähellä ja jenkit ei osu niin millään, kyllä nyt jenkit sen verran hyvin on koulutettuja et pitäs osuu. Muutenkin ne on Rangereita!

Poissa Migog

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1228
  • Callsign Gayfrog
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #25 : 11.11.11 - klo:17:53 »
5.56 on sen verta pieni energianen paukku(varsinkin vielä lyhyt piippuisesta pyssystä) Että vaikka se pohkeeseen napsahtaisikin, ei sitä adrenaliini huuruissa vältsiin huomaa! Eli luoti saattaa osua mut dude vaan jatkaa matkaa.

Lue: se on realismia poika.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.

Poissa Daniel

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 474
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #26 : 11.11.11 - klo:18:00 »
Juu oon tietonen tuosta, mutta jos kaverit juoksee ihan nenän edessä ja on vieläpä lyhyt matka kohteeseen.
Niin kyllä mä luulen että jenkit ois saanu osuttuun tappavasti (Rintaan, päähän, tai vatsaan.)
Ja jenkkejäkin ois kaatunu paljon enemmän kun kalassista tulee...

Poissa Geggo

  • Kaikkien Sherlockien isä!
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 961
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #27 : 11.11.11 - klo:18:06 »
Kalassista tulee mutku ei ne osaa tähtäimiä käyttää.
"Nappi pohjassa allah ohjassa"

Poissa juhox

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Black Hawk Down
« Vastaus #28 : 08.04.12 - klo:21:14 »
Ihan hyvä mutta menee tylsäksi parin kerrab jälkeen. Arvosana 8-8½
Käytä päätä, silmiä ja sormea!