Kirjoittaja Aihe: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.  (Luettu 5185 kertaa)

Poissa Rönsteri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Noniin, päätin laittaa tänne aihetta kun tuli tuossa pelien aikana muutama asia vastaan jota en ole kokenut ennen.

Mutta ensin hieman taustatietoa itsestäni. Airsoftia olen itse harrastanut viimeiset kuusi vuotta, joista organisoiduissa peleissä korkeintaan neljä. Muisti töppäilee. On tullut joitakin vuosia pelattua Järvenpää Airsoftin "Vanhan Kaartin" kanssa, hyvin ja pahoin kokemuksin. Airsoft harrastus putosi noin vuodeksi tai kahdeksi tutkalta pois pitemmän sairaala ja lääkärireissun takia, ja palailen nyt hiljakseni kentille silloin kun terveydentila sallii. Täytyy antaa kehuja yhdistyksen pelialueista. Myös yhdistys itse on hieno esimerkki muille alueen pelaajille, ei muuta voi kuin onnitella ihan kädestä pitäen. Organisaattorit ovat toimeliaita ja huomaavaisia muita pelaajia kohtaan, ja pyörittävät pelejä ammattimaisesti, vaikka muutamassa asioissa saattaa olla puutetta heistä johtumattomista syistä. Myös paikalliset pelaajat, yhdistykseen kuuluvat ja kuulumattomat ovat hienoa porukkaa, ystävällisiä kaikki ja avuliaita myös uudemmille pelaajille jotka pyörivät joukon seassa.


Mutta en tullut tänne yksinään kehuja antamaan, vaan huomauttamaan muutamista asioista. Lähinnä käytöksestä ja hyvistä tavoista. Huomautus tähän vielä että jos ei kestä "itqua", niin voi sulkea silmänsä ja toivoa että pahat asiat katoavat kauas horisonttiin.

Niin, tosiaan. Kuusi vuotta olen harrastanut, ja osa aseista ja varusteista ovat ihan sen mukaisia. Suurin osa geardosta onkin jo useampaa vuotta vanhempaa, ja palaute osilta paikallaolevista pelaajilta ja myös yhdeltä järjestäjältä oli sen mukaista. Kronottaessani asettani vieressä oleva järjestäjä/puuhapete/mikävaan hörähtikin enemmän tai vähemmän ystävällisesti ja laukoi; "höhö ihan paska, seuraava." Jokainen voi kai miettiä itsekseen että ovatko tuollaiset kommentit asiallisia vai ei. Paikan päällä olisinkin halunnut huomauttaa asiasta mutta siitä ei varmaan hyvää olisi seurannut!

Ei myöskään ollut ensimmäinen kerta kun samanlaista kielenkäyttöä ja kommentoitia olen alueella kuullut, ja ainoastaan pelaajat eivät ole syyllisiä. Sanoja "naski" ja "nasse" heitellään summittaisesti pelaajia kohtaan jotka näyttävät uusilta ja muutenkin tutut alentavat termit ovat hienosti vanhemmilla pojilla hallussa.

Se on valitettava tosiasia että nuorempia pelaajia jotka ovat uusia harrastuksemme parissa kohdellaan jotenkin alempiarvoisina. Syitä on monia, vanhempien pelaajien egot tai nuorempien itsetunto/käytös. Sitä ei kai tarvitse eritellä, mutta sanotaan näin että nuoremmat pelaajat kun eivät tiedä/muista/halua muistaa pelien sääntöjä niin vahinkoja tapahtuu. Joskus peli ei vaan suju, ja Kersantti Hardcoren taktikoolin liikkumisen ja käsimerkkien antamisen jälkeen seisoo takana joukko sekaantuneita mutta lojaaleja "Jaakko 13-v TM ämpeefemma" sotilaita. Tämä käytös aiheuttaa vieraantumista sukupolvien välillä ja kuilu kasvaa taas sen muutaman sentin, mutta kallon takaosassa on hyvä pitää mielessä että suurin osa pelaajista tulevat paikalle nauttimaan taistelusimulaatiosta. Vaikka osa pelaajista olisikin nuorempaa sukupolvea ja eivät tietäisi mitä tehdä, se ei oikeuta ainakaan omasta mielestäni alentavaan ja mitätöivään käytökseen.

Nyt sitten synninpäästöön. Tänään Maatilan pelissä pelaava organisaattori tuli huomauttamaan että näytti siltä että en olisi tunnustanut osumaa, voin ihan itse myöntää että tilanteen tuoksinassa saattoi käydä niin että osumaa ei huomannut. Päällä kun on muutama kilo varusteita, lippaita ja ammuksia ja paksu taisteluasu alla. Kyseinen henkilö oli asiallinen ja ystävällinen, ja en voi antaa kuin kiitoksia. Hänenlaistensa ihmisten takia pelit pyörivät ja paikallinen peli-ilmapiiri ei happamoidu.

Ei muuta sanottavaa ja suurkiitokset päivän pelistä!

tl;dr
"joku sano pahasti ja nyt ottaa sydämestä yäääh"

« Viimeksi muokattu: 23.05.10 - klo:16:34 kirjoittanut Rönsteri »

Poissa Kalaq

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1106
  • Lumberjack Commandos
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #1 : 23.05.10 - klo:18:55 »
Kaikenlainen palaute on tervetullutta. Tätä toimintaa kun ei aina pysty tulkitsemaan sen mukaan, mitä itse näkee. Antakaa jatkossakin moitteita tai pääntaputuksia mikäli siltä tuntuu.

Sitten itse asiaan. Muistutan tässä asiassa myös jokaisen organisaattorin vastuuta omista puheistaan. Jokainen varmasti ymmärtää, että meitä on useampi henkilö ja jokaisella on omat mielipiteensä, näkökulmansa, huumorintajunsa ja toimintamallinsa. Tämä ei oikeuta tietenkään muiden pelaajian halventamiseen tai aseiden haukkumiseen paskaksi. Näistä asioista kannattaa huomauttaa tottakai. Mikäli et asianomaiselle niin sitten jollekkin isommalle kiholle. Mikäli ei ole selvää, mitenkä nokkimisjärjestys menee niin kysy joltakulta. Mä kyl otan itse palautetta suoraan vastaan, vaikka se ny harvoin positiivista onkaan.

Tuosta kronottamisen aikana tapahtuneista kommenteista voisi heittää vaikka minkälaista spekulaatiota, mutta hoitakoon asianomainen tämän itse. Sama myös näistä naski-huudoista. Nyt kun meillä on tässä "eräs henkilö" niin emme ala tässä spekuloimaan että kuka.

Nuorilla pelaajilla on usein enemmän intoa kuin älliä (olen tietoinen, että poikkeuksia löytyy). Porukka ottaa laseja pois kesken pelin, menee kiellettyihin paikkoihin vaikka juuri sanottu, ettei saa mennä sekä liikkuvat peli seis- huudon aikana. Meidän hommana on taata turvallisia pelejä. Tämä vaatii paikoitellen sitä, että virheistä huomautetaan välillä rankemman kautta. Pienempi paha se, että "Jaakko 13-v TM ämpeefemma"- sotilaalle tulee paha mieli kuin puhjennut silmä.

Tietysti jos tuntuu, että saat asiat hoidettua paremmin niin puuhapeteksi voi laittaa hakemusta. Se on loppupeleissä todella helppoa huudella aidan toiselta puolelta. Tämän kun oon ittekki joutunu toteamaan. Me järjestämme pelejä ja pyrimme saamaan niistä realistisissa mittasuhteissa turvalliset ja jokaiselle osanottajalle nautittavat pelit. Meistä ei kukaan saa tästä palkkaa.
Talking to you is like clapping with one hand

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #2 : 23.05.10 - klo:19:59 »
Huhhuh, vihdoin joku uskaltaa puhua suoraan.

Kuten Tuure tuossa sanoi, emme voi vetää ketään organisaattoriakaan hirteen puheidensa/käytöksensä takia, korkeintaan pyytää hillitsemään niitä. Asiakaspalveluhommaahan tämä on, ja aina pitäisi pyrkiä käyttäytymään kypsästi jne, vaikkei välttämättä jaksaisikaan. Toisaalta, valitettavasti tätä hommaa vedetään vapaaehtoispohjalta ja mielestäni se, että joku uhraa vapaa-aikaansa metsän toljottamiseen ja toisiaan muovikuulilla ampuvien ihmisten kaitsemiseen, on kunnioitettavaa jo sinänsä. Harva tätä edes tulee miettineeksi oikeastaan. Varmasti useammallakin organisaattorilla olisi parempaakin ajankäyttöä, ja kun tähän päälle hommat eivät joskus suju, turhautuneisuus purkautuu. Toisin sanoen: organisaattorit uhraavat aikaansa parantaakseen airsoftin tilaa ja pelien laatua, mutta kun tämä yhtälö ei toimi, on sietokyky välillä koetuksella. Tämä ei tietenkään tarkoita, että toisten haukkuminen tai mollaaminen olisi hyväksyttävää, mutta syynsä sille ainakin valvojilla löytyy.

Tuohon pelijuttuun olen ottanut useammankin kerran kantaa ja se on epäilemättä yksi koko airsoft-skenen kuumimmista perunoista. Rohkenen olla Anttonin (eli ketjun aloittajan) kanssa eri mieltä siitä, mitä ihmiset airsoftilta hakevat. Varsinkin ikä on suuri erottava tekijä; nuoremmilla pelaajilla on hyväksyttävää, ellei jopa hienoa, jos airsoftin perusidea on se, että on mageeta kun piipun päästä lähtee kuula ja se ehkä jopa osuu johonkuhun. En todellakaan ole sitä mieltä, että tämä olisi väärin, päinvastoin: aikoinaan taisin itsekin airsoftin aloittaa ihan siitä syystä. Toisaalta vanhemmat pelaajat ovat jo kokeneet enemmän ja haluavat jotain enemmän airsoftilta: oli se sitten ryhmätyöskentely tai varustehuoraus. Varsinkaan edistyneemmän toiminnan toteutuminen ei kuitenkaan useimmiten ole mahdollista, kun peleissä joudutaan menemään nuorempien ehdoilla. Vanhempia rupeaa kyrsimään, kun ei ole mahdollista harrastaa airsoftia halutulla tavalla. Tämä sitten purkautuu edellämainituilla tavoilla.

Myönnetään - meni vähän offtopiciksi. On kuitenkin tärkeää tajuta, että kolikolla on kaksi puolta, eivätkä vanhemmatkaan silkkaa pahuuttaan tyhmästi käyttäydy. Rohkaisen silti kaikkia vanhempia ja nuorempia avautumaan ja tutustumaan eri ikäisiin ihmisiin - itselläni on vain hyviä kokemuksia tästä.

EDIT: Ja niinjoo, komppaan Tuurea tuossa: uusia valvojia tarvitaan aina ja jos näkee, että asioihin pystyisi vaikuttamaan, on uusi vahvistus ja uudet näkökulmat riveissämme aina plussaa.
« Viimeksi muokattu: 23.05.10 - klo:20:32 kirjoittanut Miqzu »
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa Ouveni

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #3 : 06.06.10 - klo:00:41 »
Oon käyny Jpääsoftin peleissä vasta kolme kertaa, ja homma on mielestäni toiminu tähän mennessä päällisin puolin ihan hyvin. Parantamisen varaa on järkkäreiden kurinpidossa. En ihan tarkkoja parannusehdotuksia osaa nimetä joten sen puoleen tämä on vähän turhaa, mutta kohentamista on mielestäni siinä MITEN sitä kuria yritetään ylläpitää.

Esimerkiksi kun briiffausta varten pyydetään porukka riviin, on tietenkin kaikkien takia reilua vaatia ettei kukaan viivyttele, muutenhan muut joutuvat seisoskelemaan odottamassa yhtä kaveria. Se mikä tässä kuitenkin on turhaa, on vaatia (suurimmaksi osaksi) nuorilta pojilta viivasuoraa riviä tai rääkymällä käskeä heitä siihen. Luulen että kovaääninen huuto kerran riittää siihen kuitenkin. Suurin osa pelaajista on kuitenkin "vakkareita" ja tietävät systeemit.

Muutenkin uhkailu ja ruma kielenkäyttö (en siis tarkoita kiroilua vaan äänensävyjä jne) on turhaa. Ei sillä saa muuta kun pahan mielen kaikille.

Yks asia myöskin joka on silmään pistänyt. Miksi kielipoliisien pitää kiukuta kokoajan? Itseäkin ottaa päähän epäselvät, välimerkittömät tekstit. Silti tää on internet, netiketti on huomattavasti joustavampi kuin oikeat kirjoitussäännöt. Huomauttaa toki saa, mutta ei se ylenpalttinen motkotuskaan ole kypsää käytöstä..
« Viimeksi muokattu: 06.06.10 - klo:00:48 kirjoittanut Ouveni »

Poissa Ouveni

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #4 : 06.06.10 - klo:00:44 »
Niinjuu, ja epäasiallisten sanojen käytöstä: Sana "naski" tai vastaavat sanat, kuuluvat toki vanhempien pelaajien sanavarastoon. Se on mielestäni lähestulkoon luonnollista. Sitä vain ei pitäisi käyttää missään "julkisissa" puheissa tai itse nuorempien pelaajien läsnäollessa. Itsekin sitä käytän, mutten tarkoita sillä mitään pahaa. Kyllä jokainen meistä on joskus ollut se naski. Samaa elämän(tai airsoftin-) koulua tässä käydään. Jokaisen on ajan myötä ansaittava paikka niissä ei-naskien riveissä.

Eli: älkää nuoret pelaajat loukkaantuko jos sen sanan kuulette, se ei tarkoita pahaa. Yritätte vaan toimia sääntöjen mukaan ja oppia kokoajan uutta.

Vanhemmat pelaajat taas muistakoon vastuunsa nuorempien ns. kouluttamisessa ja peli-ilon luomisessa.

Poissa Mindraakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #5 : 06.06.10 - klo:01:02 »
itsehän preferoin Jani Petteriä aina naskin sijasta, jotenkin hienompi tapa ilmaista ;)


Mutta joo, komppaan edellistä puhujaa täysin.
Aseistakieltäytyvä airsoftaaja!

Poissa Jode

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 65
  • Warmind Rangers
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #6 : 23.11.11 - klo:21:51 »
Niinjuu, ja epäasiallisten sanojen käytöstä: Sana "naski" tai vastaavat sanat, kuuluvat toki vanhempien pelaajien sanavarastoon. Se on mielestäni lähestulkoon luonnollista. Sitä vain ei pitäisi käyttää missään "julkisissa" puheissa tai itse nuorempien pelaajien läsnäollessa. Itsekin sitä käytän, mutten tarkoita sillä mitään pahaa. Kyllä jokainen meistä on joskus ollut se naski. Samaa elämän(tai airsoftin-) koulua tässä käydään. Jokaisen on ajan myötä ansaittava paikka niissä ei-naskien riveissä.

Eli: älkää nuoret pelaajat loukkaantuko jos sen sanan kuulette, se ei tarkoita pahaa. Yritätte vaan toimia sääntöjen mukaan ja oppia kokoajan uutta.

Vanhemmat pelaajat taas muistakoon vastuunsa nuorempien ns. kouluttamisessa ja peli-ilon luomisessa.
Kuinka vanha on nuorempi pelaaja?
Kipu on ystäväsi. Jos tunnet kipua olet vielä elossa.

Poissa fl0yd

  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Lumberjack Commandos
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #7 : 23.11.11 - klo:23:17 »
Kuinka vanha on nuorempi pelaaja?

Tilanteesta ja puhujasta riippuva. Ei aleta erikseen määrittelemään mitään ikää jonka voi ylittää ja olla "vanhempi".

Poissa Kalaq

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1106
  • Lumberjack Commandos
Vs: Ripitystä, synnintunnustusta ja pelipalautetta.
« Vastaus #8 : 24.11.11 - klo:16:28 »
Tohon on helppo vastata:

nuorempi on tietyis tilanteis se vanhempi ja vanhempi nuorempi. Joskus nuoret on nuoria, joskus vanhat vanhoja ja välist jokanen on ihan vitun idiootti.
Talking to you is like clapping with one hand