Kirjoittaja Aihe: Airsoftille ikäraja?  (Luettu 35667 kertaa)

Poissa Waildi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 313
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #30 : 05.07.08 - klo:23:27 »
Juu, ikärajan suurin ongelmahan tulee olemaan se, että jos se pistetään siihen järkevänkuuloiseen K15 rajaan, niit pelaajista tippuu se 2/3 pois. Jokin K13 olisi ihan järkevä raja, sillä kyllä yläaste iässä yleensä osataan jo hommat hoitaa ihan järkevästi, ja ymmärretään ettei uusia silmiä saa biltemasta. Tosin, ainahan niitä on hieman ylivilkkaita henkilöitä, kuten kusipäitä, eli niitä, jotka tajuavat vaaran, mutta ihan sama jos se ei heille itselleen tapahdu, ja kiusaavat muita ammuskelemalla kiusallaan, myös niitä hiemän häiriintyneitäkin on, joita ei edes kiinnosta.

Poissa hjördis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 459
  • BBB (Big Bacon Burger)
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #31 : 27.07.08 - klo:23:25 »
Juu Kirjoitampa tänne vähän OT mutta kuitenkin. Olin nyt lomalla Pärnussa ja siellä kävelin pitkin katuja. Vastaan tuli suomalainen perhe, ja heillä oli poika (7-10v) joka ammuskeli vemppu haulikolla pitkin katuja. No menin mainitsemaan asiasta mutta eipä vanhemmat pahemmin välittänyt sanoistani. Tälläinen on nyt aivan hullua, pikkupoika ammuskelee hymyssä suin ja vanhemmat sen kun nauravat. En yhtään ihmettele että airsoftin maine ei ole kovinkaan korkealla.
Viisaat lauseet on tyhmille.
Joten minä olen tyhmä.
-Marius Heiskanen-

Rampu, yön soturi.

Poissa miksu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 192
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #32 : 31.07.08 - klo:17:53 »
Yksi vaihtoehto voisi olla se että vaikka 15v ikäraja, mutta samalla tavalla kuin joissain skenaarioissa että nuoremmat tutut ja turvalliset pääsee.

Poissa Waildi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 313
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #33 : 31.07.08 - klo:17:58 »
Niinpä, mutta jos tulee K15, niin sitten ketään nuoremmista ei pysty vakuuttamaan itseään osaavaksi.

Poissa Antti

  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1017
    • Resistanssi Special Forces SWAT Team
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #34 : 21.02.09 - klo:22:20 »
Pakko sanoa, että imo on aika tyhmää leimata joku ikäryhmä modettavaksi/perseileväksi tms. se on ihan henkilöstä kiinni kuka modettaa ja sillain.  Aika harva sitäpaitsi edes oikeasti modettaa, vaikka monissa viikonloppupeleissä kuulee kokoajan kuinka jokaikinen naapuri on modettaja. Jotkut on vain niin tyhmiä että yrittävät semillä saada juoksevan pois pelistä.

Poissa Jopi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #35 : 18.03.09 - klo:19:02 »
Mielestäni kaikkein paras ratkaisu olisi K12 jpää airsoftin papereilla ja 15v. eteenpäin ilman papereita. Silloin pelaajat olisivat hyväksyneet säännöt kirjallisesti ja näin vältyttäisiin niiltä jotka ajattelee seuraavasti: ''Olen vastuussa siitä ja tästä... pälä pälä... Ihan sama!'' Ja siitä eteenpäin.
Airsoft is.. umm.. Let me think..

Poissa toni

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #36 : 18.03.09 - klo:20:36 »
Mun mielestä 13V olis hyvä raja.

Poissa Antti

  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1017
    • Resistanssi Special Forces SWAT Team
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #37 : 18.03.09 - klo:21:06 »
Mun mielestä 13V olis hyvä raja.

Aika hyvin perusteltu.

Poissa Wanha

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #38 : 18.03.09 - klo:22:13 »
Moro!
Täällä Turus olemme miettineet samoja asioita. Päädyimme mietittyämme seuraavanlaiseen päätök-
seen: Yhdistyksen jäseneksi pääsee 13 täyttänyt hlö ja saa täyden peli ja yhdistys oikeudet.
Tätä nuoremmille peli oikeus vain Pikisaaren torstai-ilta peleihin. (ns. vapaa peli)
Miten saamme jäseniä? Tarjoamalla etuja, että jäsenistö tietää saavansa jotain. Esim. Ilmainen kirppispöytä,
mahdollisuus osallistua yhdistyksen tukemaan airsoft bussimatkaan.(MCIII) Osallistua Softaaja lehden 3:n
ilmais numeron arvontaan. Mutta aina pitäisi kuitenkin muistaa nuo alle 13v pelaajat. Nämä muodostavat
sen puistoissa ja muilla julkisilla paikoilla pelaavan riskiryhmän, ja tuovat sen negatiivisen kuvan lajista.
Nämä ajatukset ovat omiani, eivätkä muiden.
T:Wanha

Poissa JJurvanen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #39 : 10.01.10 - klo:15:53 »
Itse pelaan aika paljon itseäni vanhempiani pelaajien kanssa, (olen 11v) eli miksei ne alle 13v ikäiset pelaajat voisi pelata kun on isompia jotka voisivat katsoa pienempien perään? Ja jos nyt sitä modetusta tulee niin kerrottaisiin siitä niille valjojille, miten tehdää nyttenkin.

Poissa Waildi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 313
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #40 : 10.01.10 - klo:16:02 »
Pitää muistaa myös, että ne kaikki isommatkin ovat tulleet pelaamaan, eivät hankkimaan työharjoitusta tarhantädiksi. Suuri osa näistä vanhemmista eivät ihan välttämättä "halua katsoa pienempien perään", vaan keskittyä pelaamiseen ja hauskanpitämiseen. Ei kuulosta varmaan kovin houkuttelevalta seurata nuorempia ja sanoa parin minuutein välein lauseita jotka ovat tyyliä: "Ei Pera, älä osoittele lipastetulla aseella suojamaskitonta kaveriasi, joka otti sääntöjen- ja turvallisuudenvastaisesti maskinsa pois kesken pelin." Että silleen. En nyt tarkoittanut että jotkut alle 13-vuotiaat eivät kykenisi aivan hyvin pelaamaan oikein, mutta ei tästä nyt pitäisi pistää mitään ylimääräistä rasitusta vanhemmille pelaajille.

Poissa Geggo

  • Kaikkien Sherlockien isä!
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 961
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #41 : 16.04.10 - klo:20:21 »
Tässä nyt voisi taas sanoa jotain. Kaikkien yhdistysten pitäisi järjestää pelikoulu kuten täälläkin oli. Näin vain asiallisesti käyttäytyvät pääsisivät pelaamaan. Pelikoulu voisi olla pääpiirteiltään yhtenäinen kaikkien yhdistysten kesken. Tietenkin maaston, vuodenajan ja yhdistyskohtaisten käytäntöjen mukaan. Pitäisi olla mukana ainakin aseenkäsittely, aseen säilytys, Toiminta pelissä(Peli seis, maski tippunut yms.),Offarilla ja yleinen käyttäytyminen pelipaikalla ja sen ulkopuolella. Onneksi tämmöiset silmään ampumiset ovat harvinaisia.

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #42 : 13.05.10 - klo:10:56 »
Tätä voisi taas herätellä henkiin.

Nyt kun on touhua seurannut jonkin aikaa niin on pakko luopua argumentista "nuoret pelaajat tuottavat vaaratilanteita". Näin ei ole todellakaan meidän peleissämme ollut, suurimmaksi osaksi nuoremmat ovat käyttäytyneet hyvin/erinomaisesti ja hekin, jotka eivät ole, ovat yleensä ottaneet helposti huomautuksista opikseen. Itse asiassa suurimmat perseilijät, mitä olen nähnyt, ovat jostain syystä yleensä syntyneet -91.

Kokonaan eri asia on silti pelaaminen ja sosialisoituminen peleissä. Harvempi pelikerta on sellainen, kun ei pääse kuuntelemaan kuinka nuoremmat "taas jättivät asemansa!" Myönnettäköön, etten ole ihan puhdas pulmunen tässäkään asiassa enkä ehkä ole oikea henkilö siitä sanomaan, vaan sanonpa silti. Eikä tämäkään ilman syytä tapahdu; on usein tullut pelattaessa huomattua kyseisenlaisia kommelluksia. Sama juttu modetuksen kanssa - modettajia on toki monenikäisiä, mutta syyt vaihtelevat. Uskallan veikata, että nuoremmilla tämä johtuu jonkin verran ymmärryksen puutteesta.

Let's face it: on ihan totta, että nuoremmilla ja kokemattomammilla asioiden käsittäminen ja ymmärtäminen voivat olla vielä vähän hakusessa. Kyseessä ei ole vika sinänsä, vaan ikäsidonnainen ominaisuus, johon ei muuta syytä ole. Toisin sanoen: nuoremmilla asiat saattavat olla vielä vähän hakusessa, mutta sille ei vaan voi mitään.

Lisäksi nuoremmat ja "vanhemmat" pelaajat hakevat eri asioita airsoftilta. Aloittelevalla pelaajalla on ihan normaalia ja OK, ellei jopa hyvä asia, jos airsoftia tullaan harrastamaan vain koska on kivaa ammuskella kavereita muovipalleroilla. Vaikka tämä kuulostaa tyhmältä, niin ihan totta ja normaalia sen on, ja eiköhän sen ole suurin osa itsekin kokenut :) Vanhemmat pelaajat puolestaan tulevat pääsääntöisesti hakemaan vähän edistyneempää toimintaa, oli se sitten varustehuorailua, tehopelailua, wnb-milsimiä tai jotain näiden väliltä. Lisäksi yleensä pelaajat haluavat offarilla ikäistään juttuseuraa, koska he ovat samassa elämäntilanteessa pääsääntöisesti ja maailmankatsomus ylipäätään on samanlainen, joten on helpompi löytää ns. yhteinen sävel. Ei kai siis mikään ihme, että pääsääntöisesti ihmiset haluavat pelata omanikäistensä kanssa?

Toisaalta, kaikki nämä havainnot ovat aikamoista mutua meikäläisen osalta. Siksi olisikin tärkeää, että nuoremmat pelaajat aktivoituisivat kertomaan ylipäätään, mitä airsoftilta hakevat ja millaista meidän peleissämme on pelata.

Aikamoinen aivopierusoppa, toivottavasti joku saa jotain selvää.
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa Kazzu

  • T-Uhka
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 296
  • I'm walking softly, and carrying a big gun.
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #43 : 11.11.10 - klo:20:51 »
Eiköhän tuo ole melko selkeää (pitäisi olla!!), niin ettei sitä tarvitse erikseen jokaisen foorumilla vakuuttaa. Tärkeintä onkin vain pieni skarppaus, varsinkin alkubriiffin aikana, sen aikana kun jaksaa hieman keskittyä niin asiat sujuvat jo paremmin. Siihen tulisi myös pyrkiä etteivät sovitut säännöt unohdu pelin tiimellyksessä, oli tilanne kuinka jännittävä tahansa. Maltti on valttia, tuo iänikuinen ja loppuun kulutettu fraasi pitää paikkansa myös tässä suhteessa.
Victory needs no explanations, defeat allows none.

T-Uhka. Band of bros.

Poissa Ode

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 151
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #44 : 18.09.11 - klo:20:03 »
Mun mielest 12 ois hyvä koska mun kamut ja mä ollaa 12
Parempi olla elävä pelkuri kuin kuollut sankari.

-Ozzy Osbourne



Naiset keittiöön,morsot kellariin.

-Raumoogle