Kirjoittaja Aihe: Airsoftille ikäraja?  (Luettu 35760 kertaa)

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #15 : 08.11.07 - klo:16:45 »
Tietenkin myös K15-pelien järjestäminen olisi periaatteessa mahdollista, jos vain kiinnostusta ja puuhapetejä löytyy pelejä pitämään.
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa Jussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #16 : 08.11.07 - klo:16:54 »
Se no minne ne muut menee?

Poissa Perza

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 333
  • It is mah hamburger
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #17 : 08.11.07 - klo:17:03 »
Se no minne ne muut menee?
Niimpä, olisi mukavaa jos voitaisiin asia hoitaa niin, että ne voisivat vielä pelata K15 peleissä jotka ovat hyväksyneet J-A softin säännöt ja pelannut ennenkin Jäkesoftin peleissä.

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #18 : 08.11.07 - klo:17:07 »
Meinasin siis, että järjestettäisiin sekä ikärajallisia että -rajattomia pelejä.
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 410
  • <3
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #19 : 08.11.07 - klo:18:03 »
Se on hyvä idea itse ainakin haluaisin ainakin Sissimätön tapaiseen skenu-peliin uudestaan.Eikä skenuihin uskalla tulla 10 vuotiaita itse sen ikäisenä en viitsinyt tulla "isojen poikien" isoviri peleihin (Näin ajatteli 10 vuotiaana \harjaa hampaat/)

Poissa Dedo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #20 : 13.11.07 - klo:21:29 »
Tosiaan.

Jos noita n. 10-vuotiaitten pelleilyjä tulee lisää, on se varmaan pakko heittää edes jotain rajoituksia. Itse ajattelisin, että niistä saakelin tarjoustaloista pitäisi saada ne pyssyt pois. Muutenkin säästäisi pienet lapset surulta, kun joko sokeutetaan joku, tai ase menee rikki. Mutta joo, siitähän lähtee oravanpyörä: Kun eka hieno halpisvemppu menee rikki, ostetaan toinen, ja näin se jatkuu..

Unless..
 Tehdään adressi/ boikotoidaan (tai molempia, jos siltä tuntuu!) tarjoustaloja, honkkareita jne. Ja pakotetaan ne vetämään virovemppunsa pois myynnistä.


Poissa Kalaq

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1106
  • Lumberjack Commandos
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #21 : 13.11.07 - klo:21:41 »
Ja tuo halpatavaratalojen boikotointi ei auta loppupeleissä mitään. Jos joku jostain haluaa itselleen airsoft-aseen, sellaisen hän kyllä saa käsiinsä, myi niitä Tarjoustalo tai ei. Sama pätee ihan mihin tahansa tavaraan, vaikka se kiellettäisiin niin kyllä halukkaat niitä käsiinsä saavat.

Ikärajallisista peleistä... se ikä kun ei valitettavasti tuo sitä järkeä kaikille mukanaan. Omasta mielestäni iän sijaan pitäisi ihan raa'asti katsoa kyseessä olevan henkilön käyttäytymistä ja järjenkäyttöä. Mitä nyt pelejä seuraillut niin aika harvalla tuntuu olevan peruasiast hallussa (lasit pysyvät päässä myös osuman saatua matkalle off-gamelle... tulkaa esiin ase näkyvissä jos teitä on ammuttu jne) vaikka ikää monella onkin jo mopokorttiin, osalla ehkä jo Karhuiii:n.
Talking to you is like clapping with one hand

Poissa hjördis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 459
  • BBB (Big Bacon Burger)
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #22 : 27.04.08 - klo:23:39 »
No niin, mielestäni airsoftille ei tarvitse ikärajaa. Olen nähnyt 10-vuotiaita poikia jotka vahingossa tai tahallisesti ovat ottaneet lasit pois pelin aikana, tai eivät ole ottaneet lipasta pois offilla, mutta olen nähnyt saman jutun yli 15-vuotiailla. Sopivalla kaveriporukalla ja turhalla sekoilulla, oli nyt 10-v vai 30-v, voi tulla vahinkoa. Joten mielestäni ikäraja airsoftiin on aivan turha. Sama juttu modetuksessa, oli nyt kuinka ''ammattilainen'' hyvänsä, kukaan ei tiedä mitä sen päässä liikkuu. Ehkä hän modettaa enemmän kuin monet 10-vuotiaat yhteensä. Mutta Jpään-airsoft Ry:n kautta uudet sekä vanhat pelaajat ovat älynneet/oppinneet sen että modetus on turhaa, lapsellista, ärsyttävää ja tietenkin se saa monet organisaattorit vihaiseksi. Tämä on mielipiteeni, EI ikärajoja.
-Kiitos

Muoksittu aika rankasti. -Miqzu
« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo:15:20 kirjoittanut Miqzu »
Viisaat lauseet on tyhmille.
Joten minä olen tyhmä.
-Marius Heiskanen-

Rampu, yön soturi.

Poissa Waildi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 313
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #23 : 28.04.08 - klo:14:37 »
Nojoo.. Toi että näistä k-kauppojen sun muiden leluhyllystä vietäisiin nämä "kuula-aseet" pois, olisi oikeasti hyvä. Niiden valmistajat eivät vian tajua että ei niitä käytetä järkevästi. Mutta ikäraja taas on vähän tylsä pistää airsoftiin, kun on niitä alle 15v pelaajiakin, ketkä osaavat homman oikein. Ei se ole silleen, 15 vuotiaat osaisivat homman, ja sen alta taas eivät. On niitä vanhempiakin jotka ostavat läpällä jonkun vempun ja ammutaan jotain mummelia koska vaan sattu tuntumaan siltä.

Poissa Miqzu

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1133
  • Kielioppinatsi
    • Mun fotobuketti
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #24 : 28.04.08 - klo:15:34 »
Heitetäänpä nyt sitten tännekin.

A) Sanotaan usein, että "kyllä ne isommat modettavat siinä missä pienetkin". Tämä on totta, mutta valitettava totuus on myös se, että näitä modettajia ja per**ilijöitä löytyy enemmän sieltä alle 15-vuotiaiden joukosta. (Oma lukunsa on tietty nämä pysyvään uhmaikään jääneet jantterit, joita löytyy kaikista ikäluokista.)

B) Suomalaisten airsoftaajien keski-ikä on valitettavan pieni. Tämä antaa harrastuksesta juurikin sen "pikkupoikien pyssyleikki" -kuvan, joka rajoittaa aika paljon vanhempien pelaajien innostusta lajia kohtaan. Muualla maailmassa asia on lähes toisinpäin - onkin sanottu, että ulkomailla suomalaisen keskivertosoftaajan ikätoveri odottelee autossa sillä aikaa, kun isä käy pelaamassa.

En asetu oikeastaan (ainakaan virallisesti) puolesta tai vastaan, mutta tarkoituksena on tuoda uusia aspekteja tähän keskusteluun.
Keski-Uudenmaan airsoft-skenen virallinen romaanikirjailija, toisinajattelija ja poliittinen aktivisti

Poissa Perza

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 333
  • It is mah hamburger
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #25 : 15.06.08 - klo:20:58 »
Olen samaa mieltä, mielestäni se voisi olla edellämainittujen aisoiden kannalta hyvä että airsoftin ikä raja nostettaisiin siihen K-15.

Poissa lolled89

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
  • XD XD
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #26 : 05.07.08 - klo:10:22 »
Se ikäraja mun mielestä vois olla K13-15 kun on niin paljon kavereita siellä 13-14 ikävuoden paikkeilla.

Korjailtu taas, opettele kirjoittamaan, kiitos. -Miqzu
« Viimeksi muokattu: 05.07.08 - klo:12:19 kirjoittanut Miqzu »
-LoLLeD

Poissa Featuring

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #27 : 05.07.08 - klo:15:34 »
Kyllä 13 vuotta pitäisi olla alaikäraja koska porukkaa lähtis saakelisti ja ne joutuis menemään 10 vuotiaitten
kanssa sotii ja jotka ei edes hyväksy osumii
 paitsi sillon kun oikein sattuu.

« Viimeksi muokattu: 10.07.08 - klo:12:21 kirjoittanut Featuring »

Poissa Waildi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 313
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #28 : 05.07.08 - klo:15:38 »
Et viitsisi edes pistää vähän perustelua?

Poissa Henu

  • T-Uhka
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 216
  • I wish it'd suck more!
Vs: Airsoftille ikäraja?
« Vastaus #29 : 05.07.08 - klo:23:22 »
Omaa mielipidettä nyt tänne.

Airsoftille on erittäin haastava löytää järkevää ikärajaa. Syynä se, että kaikista ikäluokista löytyy niin per**ilijöitä, kuin asiallisiakin pelaajia. K-15 tietenkin karsisi niitä nuoria lapsosia, jotka eivät vielä täysin ymmärrä turvallisuuden tärkeyttä ym. Tämä siis vain iän ja kokemuksen puutteen takia. K-18 taas... noh... miten lie kävisi tällekin yhditykselle, jonka jäsenenä on vain muutama täysi-ikäinen. Tietenkin K-18 avaisi mahdollisesti ovia uusille pelipaikoille, juuri sen ikärajan takia, mutta pelaajamäärät pienenisivät huomattavasti.

Suurinpana ongelmana itse ainakin näkisin juuri tämän hieman yli 10-vuotiaiden ikäluokan. Aseiden helppo saatavuus valitettavasti vaikuttaa huomattavasti asiaan. Mielestäni airsoft-aseiden myyminen pitäisi kieltää näiltä Halpahalleilta ym.
 
Esimerkkinä mielipiteeseeni, tänään (5.7.) olin perheeni kanssa käymässä Keravan Hong Kongissa. Siellä menin sitten ihan huvikseni katsomaan sitä Airsoft-puolta. Paikalle saapuessani, näin noin hieman yli 10-vuotiaan pojan katselemassa niitä pyssyjä siellä. Käännyin toiseen suuntaan katselemaan joitain retkeilytarvikkeita, kun havahduin laukaukseen. Käännyin katsomaan ja näin sen saman pojan siinä leikkimässä yhdellä näytekappalepyssyllä. Jostain syystä siinä oli akku kiinni ja poika paukutteli siinä ihan mukavaa vauhtia sillä. Aluksi luulin, että aseen lippaassa ei olisi kuulia, mutta kun poika otti lippaan irti, sen sisältö helisi ihan mukavasti. Onneksi poika ei saanut asetta ampumaan lippaan sisältöä, ennen kuin ehdin hänelle siitä sanoa. Onneksi poika lopetti puuhailunsa ja lähti (valitettavasti) kuulapurkki mukanaan kohti kassaa.

Tässä siis hyvä esimerkki siitä, että jollakin tavalla pitäisi kieltää näitä kauppoja myymästä tai ainakin pitämästä ilman valvontaa esillä AS-tavaroita.
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.