Kirjoittaja Aihe: Lautapelit  (Luettu 25598 kertaa)

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Lautapelit
« : 26.12.07 - klo:15:20 »
Itse kun aktiivinen lautapeliharrastaja olen, ja Lautapelit.fi:ssä velä töissäkin, haluaisin tiedustella, että onko airsoftpiireissä muitakin lautapelaajia?

Itse olen pelannut lautapelejä muutaman vuoden. Ja kun puhun lautapeleistä, en tarkoita Afrikan tähteä tai Kimbleä. Tarkoitan oikeita, kunnollisia lautapelejä, joissa on jotain muutakin kuin sitä nopan heittämistä. Hyvä esimerkki tälläisestä pelistä on Thurn und Taxis, jonka eräs nimeltämainitsematon henkilö sai joululahjaksi. Kyseisessä pelissä rakennetaan postiverkostoa Saksaan - ilman noppia. Pelimekaniikassa ei ole juurikaan tuuria mukana: se, joka suunnittelee ja ennaltakatsoo pelinsä parhaiten myös voittaa.

Toisaalta, peli ei välttämättä sovi kovin nuorille: itse en pelaisi sitä alle ylä-asteikäisen kanssa. Toisaalta, peli kuuluu vielä kevyehköihin peleihin, itse tykkään eniten keskiraskaista peleistä. Raskaudella pelien suhteen viitataan vuoroilla tapahtuviin valintojen määriin; esim. höyhenkevyessä Kimblessä painat pop-o-maticcia ja siirrät yhtä nappulaa sen verran kun voit. Sen sijaan keskiraskaissa peleissä, esim. Caylus tai Puerto Rico, vuorolla valinnanvaraa on paljon. Cayluksessa kerätään vaikutusvaltaa kruunuun rakentamalla linnaa ja rakennuksia. Mihin haluan laittaa kisällini, jotta maksimoisin resurssituotantoni? Haluanko keskittyä linnan rakentamiseen vai kerätä voittopisteet turnajaisareenalta? Vaihtoehtoja annetaan paljon, ja usein ei ole väliä miten huonosti oma pelisi menee - kunhan muilla menee huonosti.

Jos ette koskaan ole pelanneet mitään lautapelejä em. Kimblen ja Afrikan tähden ohella, suosittelen marssimaan lähimpään Anttilaan tai Suomalaiseen Kirjakauppaan ja ostamaan sieltä joululahjarahoillanne itsellenne joko Thurn und Taxisin tai Carcassonnen. Jos ei muuten peliseuraa löydy, voi kysäistä meikäläiseltä ;)

Tälläistä tänään.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa Matti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Kotisivut
Vs: Lautapelit
« Vastaus #1 : 26.12.07 - klo:19:09 »
Itse pelaan Carcassonea ja joitakin ihan aitoja roolipelejä (tyyliin paperin ja kynän kanssa). En ole koittanut Thurn und Taxisia, mutta voisihan sitäki koittaa :P

Poissa Hyppyrotta

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 232
Vs: Lautapelit
« Vastaus #2 : 26.12.07 - klo:21:49 »
Ihan ekaa D&D:tä oon pelannu, oli toodella hyvä. Carcassonen omistan.
# En näe Internetissä minkäänlaista kaupallista potentiaalia ainakaan kymmeneen vuoteen. (Bill Gates, 1994)

Poissa Matti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Kotisivut
Vs: Lautapelit
« Vastaus #3 : 27.12.07 - klo:11:22 »
Niin joo D&D:tä pelaan kanssa. Menee vähän Off-topic, mutta pelaan Magic the Gathering korttipelejä myös.

Poissa VompoVompatti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 215
Vs: Lautapelit
« Vastaus #4 : 27.12.07 - klo:14:45 »
No Sonnea tulee kavereiden kanssa välillä pelailtua, kuten myös Juntaa. Juntassa on ideana kavaltaa banaanivaltion varoja omalle sveitsiläiselle pankkitilille. Pelaajat ovat kaikki isoja kihoja tässä maassa ja sitten aloitetaan kaamea valtataistelu siitä kuka saa rahoja. Todella kiero ja hauska peli.
"War is not about who is right, it's about who is left"

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Poissa HaZiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 156
  • Ö-Ryhmä <3
    • Ö-Ryhmä
Vs: Lautapelit
« Vastaus #5 : 27.12.07 - klo:15:02 »
Minä sen Thurn und Taxin sain :) Sitä en ole vielä ehtinyt pelata, mutta monopoly Tässä ja nyt versiota on tullut pelattua. En kyllä hirveästi pelaa lautapelejä, mutta ovat kivaa vaihtelua tuon peliohjaimel hakkaamisen sijaan.

- aZiz
Tulivoima on ylivoimaa.

- Nemesis Airsoft

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Vs: Lautapelit
« Vastaus #6 : 27.12.07 - klo:16:57 »
Tiesinpäs, että on ainakin joku joka on pelannut Carcassonnea. Ja aiempiin postauksiin vastaten, itsekin Mätäkkää pelailen ja olen D&D Dungeon Master, mutta nämä eivät hirmuisesti lautapeleihin kuulu, vaikka mainioita pelejä ovatkin.

Ostin tänään uuden pelin, Race for the Galaxyn, ja näin päällisiltä piirteiltä näyttää varsin mainiolta. Kyseessä on korttipohjainen card management-peli, jossa kilpaillaan siitä, kuka saa pystyyn mahtavimman intergalaktisen imperiumin. Pelimekaniikka toimii viidessä eri "phasessa", joissa jokainen pelaaja voi suorittaa erinäisiä toimintoja. Lisää kun olen päässyt peliä kokeilemaan.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa Matti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Kotisivut
Vs: Lautapelit
« Vastaus #7 : 27.12.07 - klo:19:02 »
Tänään tuli ostettua Carcassone lisäosia: Lohikäärme ja Linnanneito, Kirjurit ja Kauppiaat. Yksi peli pelattu kolmen hengen kanssa ja lisäosat vaikuttivat ihan mielenkiinotisilta.

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Vs: Lautapelit
« Vastaus #8 : 28.12.07 - klo:00:46 »
Omassa porukassa pelaamme yleensä seuraavanlaisella kokoonpanolla 'sonnea:

2-3 kpl peruspeliä
2 Kirkot ja kievarit
2 Kirjurit ja kauppiaat, vain yhdet erikoismiehet käytössä
2 Lohikäärme ja linnaneitoa
2 Tornia
1 Kreivi ja kuningas, ilman kreiviä ja jokea
1 Kärryt & Kartanot

Suosittelen muuten 1, 2 ja 6 -lisäosia eniten. 3-4 ovat sitten siellä listan viimisimpänä.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa hjördis

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 459
  • BBB (Big Bacon Burger)
Vs: Lautapelit
« Vastaus #9 : 28.12.07 - klo:16:31 »
Tuli just pelattua Ubongoa, onhan se ihan kiva pähkäily peli. Pelaan tavallisesti monopolya,dominoa (onko se edes lautapeli) ja Välillä Kimbleä.
Viisaat lauseet on tyhmille.
Joten minä olen tyhmä.
-Marius Heiskanen-

Rampu, yön soturi.

Poissa Miikka Vento

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 455
Vs: Lautapelit
« Vastaus #10 : 28.12.07 - klo:18:15 »
Tuli just pelattua Ubongoa, onhan se ihan kiva pähkäily peli. Pelaan tavallisesti monopolya,dominoa (onko se edes lautapeli) ja Välillä Kimbleä.

Noista ainoa kunnon lautapeli on Ubongo :D
Monoploy ja Kimble... ei mitään niin hirveetä. Täyttä tuurituubaa koko roskat.

Kunnon finanssipelit sitten taas on ihan toinen juttu. Ne on kyllä usein myös aika tylsiä.

-Gotrekki


Tunnetaan paremmin nimellä Gotrekki.

Poissa Migog

  • T-Uhka
  • Puuhapete
  • ****
  • Viestejä: 1228
  • Callsign Gayfrog
Vs: Lautapelit
« Vastaus #11 : 29.12.07 - klo:10:22 »
Mä pelailin viime kesänä serkkupojan kanssa semmoista laivavarustamo peliä nimeltä Wangratta, siinä piti ostaa ja vuokrata laivoja ja menestyä siinä. Noppia siinä ei käytetty muuhun kuin laivojen liikutteluun. Siinä on kolme rahayksikköä; markat, dollarit ja punnat. Markoilla ostettiin ja vuokrattiin laivoja, dollareita käytettiin läntisellä- ja puntia itäiselläpallon puoliskolla. Näitä rahayksiköitä piti vaihdella keskenään, vaihdon järkevyyden näki semmoisesta kurssi taulukosta. Ne vaihtokurssit eivät olleet kiinteitä. Ihan kiva peli tuo kyllä on, mutta en ole varma onko se kunnon "lautapeli".
Turvallisuusuhka, brotherhood of war. Abandoned by everyone. They have nothing else but eachother. They are the infinite victory. Bros before hoes.

Poissa Skorppari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 2
  • MP7 A1
Vs: Lautapelit
« Vastaus #12 : 10.01.08 - klo:14:45 »
Riskiä ja Carcassonnea on tullut pelattua.Itse pidän myös noista tuuri peleistä.Siinä aivot lepää. \hakkaa päätä seinään/

Poissa Stalker

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 163
Vs: Lautapelit
« Vastaus #13 : 11.01.08 - klo:12:39 »
Itse pelailen koulussa kavereitenkaan shakkia ja tammea tai alfapettiä.

Poissa valther

  • T-Uhka
  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 410
  • <3
Vs: Lautapelit
« Vastaus #14 : 11.01.08 - klo:15:31 »
Carcassonnea olen pelannut mutta sovelsin vähän sääntöjä ja en jaksa selittää miten.Muuta ei ole tullut pelattua paitsi pakolliset monopolit ja afrikantähdet